Hoe lang moet je als particulier een verkocht product bewaren?

Ik heb op Marktplaats een vrij kostbaar object verkocht. De koper heeft het bedrag over gemaakt en verteld dat hij het binnenkort zou komen ophalen. Dat gebeurde maar niet en na een reminder zei hij, dat hij het erg druk had en dat ie bijna nooit in mijn deel van het land komt. Dus is mijn vraag: hoe lang moet ik het object in bewaring houden na een aantal herinneringen naar de koper dat hij het kan komen ophalen?

8 maanden geleden
1.8K
crispy
8 maanden geleden
Ik zou een termijn stellen die in jouw ogen redelijk is, en als hij binnen die tijd het niet komt ophalen dan het geld (minus gemaakte kosten voor opslag en bewaren) retourneren. En de koop daarmee ongedaan maken.
escape
8 maanden geleden
@Crispy: Dank voor je reactie. Het voorwerp neemt veel ruimte in, maar die ruimte kost mij niets. Dus wat kun je dan in hemelsnaam vragen voor opslag en bewaren?
erotisi
8 maanden geleden
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52118-klant-betaalt-product-maar-weigert-op-te-komen-halen/
Ikhebgeenidee
8 maanden geleden
@escape: dan bereken je toch geen kosten en stort je het gehele bedrag terug als het niet binnen bv. 4 weken wordt opgehaald (na dit te hebben gecommuniceerd met de koper)
tinus1969
8 maanden geleden
Interessante vraag. Je houdt namelijk een leveringsplicht aan de verkoper.
toysrus
een maand geleden
Weet je misschien in welk wetsartikel dit staat? Ik kan het namelijk niet vinden. Ik heb een zelfde situatie maar bij mij ligt het product al meer dan 5 jaar hier op de plank. Ik wil het product nu opnieuw verkopen want het ligt me in de weg.

Antwoorden (1)

Door de betaling te aanvaarden heb je de verplichting op je genomen om het product te leveren. Als de afspraak is dat de koper het op komt halen word je geacht er als 'een goed huisvader' voor te zorgen. Die leveringsplicht vervalt volgens het Burgerlijk Wetboek na 5 jaar. Zonder dat je het geld hoeft terug te storten. Wel is het als hij het product binnen 5 jaar op komt halen geoorloofd om redelijke bewaarkosten in rekening te brengen, waarbij het netjes is om de koper daarover tijdig te informeren. Wat ik je adviseer is echter om een termijn te stellen, bijvoorbeeld een of twee maanden, en te kijken hoe hij daar op reageert. Als ophalen voor hem erg bezwaarlijk is kun je zelfs aanbieden om het product (op zijn kosten) op te sturen, of de koop te ontbinden waarbij je een deel van de koopprijs retourneert. Alle geld teruggeven zou ik zeker niet doen.
8 maanden geleden