De regel, dat je voor pakketjes met een waarde onder de 22 euro geen invoerrechten hoeft te betalen, is sinds 1 juli 2021 vervallen.
Maar er is wel wat veranderd, waardoor je na de aankoop niet meer voor onverwachte kosten (invoerrechten en BTW) komt te staan. Bij AliExpress betaal je nu, voor aankopen met een waarde tot 150 euro, al de BTW. AliExpress draagt dit vervolgens af aan de Nederlandse Belastingdienst. Hierdoor is het bedrag, dat je aan AliExpress betaalt wel hoger, maar bij de aankomst in Nederland hoef je niet meer de BTW te betalen.
Dit geldt overigens voor alle webshops buiten die buiten de EU zijn gevestigd. Als je bij de aankoop al BTW betaalt, hoeft dat niet meer bij de invoer in Nederland. Maar niet alle webshops brengen al de BTW in rekening. Dus daar moet je goed op letten.
een jaar geleden