Hoe weet ik of een webshop betrouwbaar is?

hoi ik heb een bed besteld maar lees slechte rivieuws waar ik later pas achter kwam mijn vraag is of iemand hier ervaringen heeft en het dus vetrouwbaar is

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
crispy
3 jaar geleden
Kijk ook of er een KvK nummer op de website staat vermeld.
En dan natuurlijk ook of er een adres is, een telefoonnummer, een email adres van klantenservice, etcetera.

Antwoorden (3)

Is er een keurmerk?
Staat er een keurmerk op de website? Bijvoorbeeld het Thuiswinkel Waarborg, Keurmerk Webshop of Qshop kenmerk? Ga naar de site van het betreffende keurmerk en controleer daar of de webwinkel is aangesloten. Kijk voor keurmerken en meer uitleg hierover bij Consuwijzer.

Gebruik een zoekmachine en doe onderzoek naar de webshop
Als je niet eerder bij een webshop iets gekocht hebt, is het slim de naam van deze webshop in een zoekmachine in te voeren met trefwoorden als 'klacht', 'ontevreden' fraude' of 'oplichting'. Wat zijn de ervaringen van anderen? Vind je veel klachten, slechte reviews of meldingen dat spullen niet zijn ontvangen, koop dan niet van deze webshop.

Check de gegevens op de website
Controleer altijd of de persoonsgegevens op de website van de webshop staan. Ontbreken de persoonsgegevens? Vaak blijkt de persoon achter een website dan onvindbaar en dan heb je een probleem als het misgaat. Want wie moet je dan contacten als je geen spullen hebt ontvangen?

Zie voor meer tips onderstaande link.
3 jaar geleden
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft consumenten praktisch advies via de ConsuWijzer. De website van ACM ConsuWijzer is een goed uitgangspunt voor meer informatie over de betrouwbaarheid van webshops. Met o.a., checklists en voorbeeldbrieven.
Er zijn tal van keurmerken, maar geloof die niet altijd op hun blauwe ogen. Iedereen kan zelf een keurmerk bedenken. Er zijn dan ook nepkeurmerken; de ConsuWijzer waarschuwt hiervoor.
Sinds een jaar of vier houdt de ACM niet meer een lijst bij van keurmerken; dat mag niet vanwege EU-regels. Wel is er een lijst van "geaccrediteerde keurmerken" bij de Raad van Accreditatie (RvA). Dat zijn in elk geval betrouwbare keurmerken. Maar veel waarschijnlijk wel betrouwbare webshops hebben zich daar niet laten registreren. Dat kan te maken hebben met de kosten. De ACM stelt: "Een keurmerk zonder geaccrediteerde controle is niet pet se slechter".
Deze Raad van Accreditatie is te vinden via de derde onderstaande link.
https://www.consuwijzer.nl
https://www.consuwijzer.nl/search/all/keurmerken
https://www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/keurmerk-onterecht-wat-kan-ik-doen
3 jaar geleden
Naast de al genoemde punten is het ook goed om te kijken naar reviews. Serieuze bedrijven laten externe partijen zoals 'Feedback Company' of 'Trust Pilot' bijvoorbeeld reviews verzamelen. Bij sommige van deze partijen kun je ook zien of de review geverifieerd is (dus een echte klant). Daarnaast kun je kijken naar de Google reviews.

Verder kun je kijken naar de socials. Op Instagram kun je bijvoorbeeld zien of een bedrijf veel wordt getagd door klanten. Staar je niet blind op de likes of volgers maar kijk ook naar het aantal likes en reacties dat een post krijgt. Veel volgers en weinig interactie op berichten kan duiden op gekochte volgers.

Zelf kijk ik wel eens naar het adres van bedrijven. Een bedrijfspand wekt toch net iets meer vertrouwen. Ik koop liever niet van mensen die vanuit hun woonkamer werken (in de meeste gevallen).