Waar moet je op letten als je online bontjassen wilt kopen?

Mijn man en ik willen ieders een bontjas kopen voor de winter, we hebben online leuke bontjassen gezien.
Maar waar moet je op letten als je online bontjassen wilt kopen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K
Ritsuka
4 jaar geleden
Je moet erop letten dat je daarmee dierenmishandeling steunt
Pieterke
4 jaar geleden
Helemaal mee eens Ritsuka.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
weet inmiddels dat je moet kijken naar de label/keurmerk www.sagafurs.com moet het zijn dan draag je verantwoord bont

Antwoorden (1)

Je moet erop letten dat de pelzen niet van ‘Saga Furs’ vandaan komen. Dit is het officiële veilinghuis dat de Europese pelzenhandel beheerst. Fokkerijen die onder de vlag van Saga Furs werken blijken dieren slecht te behandelen, blijkt uit onderzoek. Sommige dieren zijn zwaar verminkt aan poten, staart of bek. Andere dieren hebben ernstig infecterende huidwonden. In de kooien liggen dode vossen in staat van ontbinding.
Reeds in 2009 werd in een rapport van de Europese Commissie aangetoond dat het fokken van vossen en andere pelsdieren in gevangenschap onvermijdelijk gepaard gaat met dierenleed. Een recenter wetenschappelijk rapport van ‘Respect for Animals’ uit 2015 toont opnieuw aan dat de bontindustrie er nooit in zal slagen om het welzijn van de dieren in haar fokkerijen te garanderen. Het gaat immers om wilde dieren die zich onmogelijk kunnen aanpassen aan een leven in een kooi.

Je kunt dus beter kunstbont kopen. Al heeft dit het nadeel dat het niet duurzaam is.
En aangezien de publieke opinie nogal tegen bont gekant is, zal ook bij een jas van kunstbont gedacht kunnen worden dat je ‘dierenleed draagt’. Maar liefst 84% van de Nederlanders vindt het onacceptabel dat dieren worden gedood voor bont.
Dat lijkt me niet lekker zitten.
SimonV