Hoe kan het dat je boodschappen die je laat bezorgen even duur zijn als je diezelf in dewinkel koopt?

Bij het distributie centrum wordt de order gepikt-met de vrachtwagen naar plaatselijke distributie centrum - dan overladen in een busje om vervolgens naar de klant te brengen. deze klant heet 2 actie producten gekocht of boven de 50 euro en betaalt geen bezorgkosten !
-1 vrachtwagen
-1 bestelbusje
-3 personeelsleden minimaal
En als ik het zelf in de winkel koop ben ik even veel kwijt en kost de supermarkt helemaal niks , zijn de marge’s zo hoog ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Bij AH moet je voor minimaal €75,- bestellen. Alleen op bepaalde dagen is de bezorging met actie producten gratis. Onder de €100,- varieert het bedrag tussen de €3,95 en €8,95 afhankelijk van de tijd(vak) en dag. Boven de €100,- gaat er €1,- van de bezorgkosten af. Als een klant voor €75,- besteld dan levert hij meer op dan de klant die 2 artikelen koopt en misschien 3 als impuls aankoop. Als de wagen voor 50 klanten zit volgeladen...50× (minimaal) €75,- = €3750,- plus gemiddeld 15 gratis bezorgen. 35x ongeveer €4,95 = €173,25 = €3923,25 per vrachtauto. Ik vind het aanzienlijk.
tinus1969
4 jaar geleden
Vergis je niet in de kosten van een vaste winkel, waarvan bv de huur hoog is want zulke winkels staan op centrumlicaties ipv (zoals een distributiecentrum) industrieterreinen achteraf.
LeonardN
4 jaar geleden
"en kost de supermarkt helemaal niks"
Nee een winkel en het personeel kost helemaal niks. Ook in de supermarkt moeten de artikelen
-gebracht worden
-uitgeladen
-in de schappen gelegd
-afgerekend En de winkel zelf kost geld, daarnaast nog een bedrijfsleider, en een chef.

Antwoorden (1)

De supermarkten willen daar zijn waar de consument ook is. En dat is niet alleen offline, maar ook online.
Er wordt vrijwel niets verdiend aan bezorgen. Maar om geen klanten te verliezen, is een supermarkt wel gedwongen mee te gaan met deze service.
Er zijn voordelen verbonden aan bezorgen voor de supermarkt:
- de winkel zelf krijgt het minder druk, dat scheelt personeelskosten
- je houdt bestaande klanten
- je krijgt nieuwe klanten
- je assortiment kan groter zijn (een winkel heeft maar een beperkte oppervlakte).
Hierdoor stijgt je omzet. Waardoor je goedkoper kunt inkopen (bonus).

Maar de service is vrijwel nog niet kostendekkend. Daarom moet je als klant doorgaans bezorgkosten betalen en moet je minimaal voor een bepaald bedrag afnemen.
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Het lijkt me een understatement dat 'aan bezorgen vrijwel niets wordt verdiend' of dat het 'vrijwel nog niet kostendekkend is'. Bezorgen is een dure grap. Zou ooit een supermarktconcern een cent gaan verdienen aan bezorging?
SimonV
4 jaar geleden
Incidenteel wel. Uit een bron:
Met het bezorgen van online bestelde boodschappen is wel degelijk geld te verdienen. Dick Hoogendoorn, Plus-ondernemer in Waarder, zette alle kosten en baten op een rijtje. ‘Het is geen vetpot, maar onder aan de streep levert het 4 tot 5 procent op.’
Ik denk dat bij deze filiaalhouder de marges groter zijn.
SentWierda
4 jaar geleden
@SimonV: ik doelde op de grote jongens: Jumbo, AH en Picnic.
Soms kom ik in een Plus en verbaas me over de prijzen', vooral van A-merken en groente/fruit. Het zet niet aan tot kopen, met uitzondering van hetgeen in de aanbieding is. Met zulke prijzen is bezorgen een optie. Maar ik veronderstel dat als je ook de factor 'bezorgtijd' meerekent het verliesgevend is.