Hoe kan ik veilig een groot geldbedrag ontvangen bij een Marktplaats verkoop?

Ik ga iets verkopen op Marktplaats voor > €100. Het wordt opgehaald. Bedrag via de bank of contant? Ik vind het zelf wel handig om contant geld te hebben, maar via de bank is veiliger. Wat is het beste?

Weet jij het antwoord?

/2500

Veilig is via de bank. Het is so-wie-so altijd veiliger om via de bank betaling af te wachten. Te vaak zijn mensen al met contante betaling opgelicht. En ook door een foto te 'maken' en sturen die betaling bewijst. Niet geloven. Eerst bijschrijving op je rekening zien. Als je iets gaat afhalen is het eigenlijk normaal om gewoon contant te betalen. Ja, maar wil je het risico lopen met een groot bedrag? Kan je het missen of liever wil je het missen. Tenzij je niet alleen bent, maar ook als je niet alleen bent, vriend of vriendin er bij is, blijft het opletten. Veilig een geldbedrag een betaling ontvangen bij verkoop via Marktplaats is via de bank.

De bank lijkt veilig voor jou, maar zou je zelf vooraf een groot bedrag naar een onbekende verkoper overmaken en hierbij de kans lopen dat de verkoper en/of het afhaaladres fake zijn? Contant betalen is gebruikelijk en het veiligst wat dit betreft. Alleen is het niet ondenkbaar dat er dan met vals geld betaald wordt. De meeste vervalsingen zijn met biljetten van 20 en 50, dus ik zou briefjes van 10 eisen, hoe lastig ook misschien... Toegevoegd na 3 uur: Je zou wel bij het ophalen een betaalverzoek kunnen doen. Bij de ABNAMRO heet dit bijvoorbeeld een "Tikkie".. "U maakt in de app een betaalverzoek met het bedrag en de omschrijving. Dit verzoek stuurt u via WhatsApp, een IBAN is niet nodig. De ontvangers betalen u terug via iDEAL. " Rabobank "1. Maak een betaalverzoek aan in de Rabo Bankieren App (max. € 750) 2. Deel uw betaalverzoek via Whatsapp, SMS, Facebook Messenger of andere sociale media 3. U kunt het verzoek naar iedereen sturen 4. U ziet in de app wie er betaald heeft 5. Het geld staat direct op uw rekening, ook in het weekend en op feestdagen." Met dank aan WimKees voor de tip.

Bronnen:
https://nos.nl/artikel/2081995-veel-meer-v...
https://www.startpagina.nl/v/financien/vra...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100