Hoe vind ik de beste URL voor een webshop?

Ik ben freelance webredacteur en ben nu voor een opdrachtgever bezig met het opzetten van een webshop voor verf, behang, gordijnen etc. Hij vraagt me nu wat de beste URL voor zijn site zou zijn. Hoe kan ik dit het beste bepalen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

www.(naambedrijf).nl

Toegevoegd na 1 minuut:
Althans als je aan voornamelijk Nederlandse klanten levert.
.com vind ik altijd maar vreemd staan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Of zoek je een goede naam voor dat bedrijf/website? Daar kan je een extern bureau voor inhuren. Een marketingbureau.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
carmel163
8 jaar geleden
.com betekent gewoon .company, daar is in principe niets vreemds aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is niks vreemds aan, ik VIND het altijd misstaan bij een Nederlands opererend bedrijf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
.com betekent commercial, maar wordt in de praktijk meer gebruikt voor Amerikaanse websites, ongeacht commercieel doeleinde van de organisatie. www.hema.com Geen gezicht.
Er zijn verschillende websites met tips te vinden. Een goede domeinnaam moet wel hieraan voldoen:
Een sterke domeinnaam is niet te lang
Een sterke domeinnaam is gemakkelijk te onthouden
Een sterke domeinnaam heeft niet meer dan 1 koppelteken
Een sterke domeinnaam moet goed uit te spreken zijn
Een sterke domeinnaam wordt niet verkeerd geïnterpreteerd

Tegenwoordig mogen alle mogelijke extensies, dus daar hoef je geen rekening meer mee te houden. Je kunt bijvoorbeeld nu ook als extensie de plaatsnaam nemen, bijvoorbeeld .amsterdam of .haarlem. Of het beroep .coach of .schilder. Alles kan.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een sterke domeinnaam heeft niet meer dan 1 koppelteken Ik zou al zeggen Een sterke domeinnaam heeft geen koppelteken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh en +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij kan "amsterdam" als extensie wel, maar "haarlem" juist niet.
idem: "coach" wel, "schilder" niet.
(alleen engelstalige beroepen)
carmel163
8 jaar geleden
Ja, je hebt helemaal gelijk. Omdat ik had gehoord van Amsterdam en Friesland, had ik (zelf dus) bedacht dat alle plaatsnamen konden. Hetzelfde geldt voor beroep, ik heb toevallig Engels/Nederlandse beroepen voorbij horen komen. Wat een goede aanvulling, dankjewel. Hier is nog een site met een overzicht https://www.hostnet.nl/domeinnamen/nieuwe-domeinnamen
carmel163
8 jaar geleden
Friesland is trouwens .frl
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja vast dat het kan. Maar het is vooral adviseerbaar het niet te doen. Niet zolang iedereen bij een Nederlands bedrijf een www.naamwebshop.nl verwacht. -www.naambedrijf.frl
*ah www.naambedrijf.nl ?
-nee frl
*wat?
-Ja de extensie voor Friesland, .frl
*ah ok? Helemaal verwarrend als ook dezelfde naam maar dan wel .nl ook in gebruik komt of rakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als inwoner van friesland bezit ik wel een .nl domein, maar geen .frl (lijkt me niet zinvol) Is wel leuk voor bijv.
https://www.elfstedentocht.frl