Moet ik invoerrechten/belasting betalen over een gewonnen prijs uit het buitenland?

Hallo,

Ik heb pasgeleden een Limited Edition Frozen 3D Blu-ray gewonnen.
De waarde hiervan is $59,99 en komt uit Australië.
De verzendkosten zijn gratis, maar ik vroeg me af of ik ook nog belasting of invoerrechten moet betalen? Het is namelijk een cadeau/gift.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
SimonV
9 jaar geleden
Je betaalt ook belasting over de verzendkosten (al zijn ze voor jou gratis).
Voor goederen boven de € 45,- betaal je :
◾Douanerecht: 2,5% van de waarde van de goederen (forfaitair douanerecht)
◾Omzetbelasting 21% http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_particulieren_aan_particulieren/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen_zo_ja_hoe_bereken_ik_dat
SimonV
9 jaar geleden
O nee, die link is voor particuliere zendingen. Je betaalt alleen omzetbelasting over de € 59,99 + verzendkosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De 59.99 is trouwens in dollars. Wordt dat nog omgerekend naar euro's? Want dan is de waarde minder dan €45 ,-
SimonV
9 jaar geleden
Ja, en als het Australische dollars zijn wordt de waarde zo'n € 41,-.
Als je geluk hebt, glipt je pakje er zo tussendoor bij de douane en betaal je niets.

Antwoorden (1)

De waarde is zo laag dat je geen invoerrechten hoeft te betalen....
zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen_zo_ja_hoe_bereken_ik_dat