krijg je heffing of tax als je online uit america koopt?

Ik zou iets willen kopen bij een online winkel in America. Bij de een word gezegd dat alles included is btw en verzendkosten etc.
Dus dat er for sure geen extra kosten in Nederland bijkomen
Bij de andere winkel is het goedkoper, maar zeggen ze dat alle verdere kosten voor de klant zijn. Ze vermelden wel de verzendkosten van 35 dollar, die erbij komen

Hoe zit dat nu precies? Weet iemand dat? Ik weet werkelijk niet hoe je daar achter moet komen.

Gonna

11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is lastige materie.

Je hebt met allerlei soorten kosten te maken bij importeren uit de Verenige Staten.
Voorbeeld:

* Verzendkosten
In de regel afhankelijk van het gewicht van het product. Dus wisselend.

* Invoerrechten
Het percentage wordt beïnvloed door de waarde van de soort ingevoerde goederen. Staat bekend onder de naam TARIC (Integrated Tariff of the European Communities)

* BTW
Voor de meeste goederen: 21% ("ons" standaard BTW-tarief)

Om het moeilijker te maken: tot een bepaald bedrag worden geen invoerrechten en BTW berekend, tot een iets hoger bedrag geen invoerrechten maar wel BTW en daarboven altijd invoerrechten en BTW.

* Inklaringskosten
"Inklaringskosten zijn de kosten die de douane of het post- of koeriersbedrijf rekent voor het afhandelen van de inklaring van geimporteerde goederen. Deze kosten bestaan onder andere uit de douaneaangifte van de goederen, het voorschieten van de verschuldigde douanerechten, BTW en andere heffingen, opslagkosten en de administratieve afhandeling." Het gewicht en de omvang van de verzending kunnen de inklaringskosten in sommige gevallen doen stijgen.
PostNl rekent bijv. weer andere tarieven dan UPS.

Toegevoegd na 8 minuten:
Inklaringskosten komen normaliter voor rekening van de ontvanger.

Op de 'postpakkettensite' van Post.NL is te lezen:
"Vraag: Kan de afzender niet een andere logistieke vervoerder kiezen, zodat ik geen inklaringskosten hoef te betalen?

Antwoord: De afzender kan zijn zendingen wel via een andere logistieke vervoerder verzenden, maar in de regel bent u dan als ontvanger een veel hoger bedrag aan inklaringskosten verschuldigd dan bij PostNL. Ook dient u dan rekening te houden met het feit dat bij aankopen meestal hogere verzendkosten betaald moeten worden, die in het algemeen aan u als geadresseerde van de zending(en) door de afzender zullen worden doorbelast."

Nog eentje:
"Vraag: Waarom moet ik inklaringskosten betalen?
Antwoord: U hebt een zending van buiten de Europese Unie ontvangen waarop onder andere douanerechten, BTW en/of andere invoerheffingen verschuldigd zijn. PostNL doet voor uw zending(en) douane aangifte en int de hierover verschuldigde douanerechten, BTW en andere invoerheffingen. Dit proces heet inklaring. Aan u wordt, naast de verschuldigde douanerechten, BTW en andere invoerheffingen een bijdrage in de kosten voor deze handelingen in rekening gebracht, namelijk de inklaringskosten."

Vergelijk dus voor je iets bestelt de webshops op bijkomende kosten. Ieder heeft zijn eigen voorwaarden.
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Als je kostbare artikelen van buiten de EU koopt heb je altijd het risico dat er nog extra kosten aan BTW, invoerheffing en inklaringskosten gerekend worden. Ik heb het zelfs wel eens gehad op kleding vanuit de VS: daar moest ik aan de postbode nog zo'n 30% van de bestelwaarde betalen.
De Amerikaanse internetwinkel kan je dus nooit beloven dat er geen kosten meer bij komen; daar hebben zij namelijk geen invloed op (tenzij ze het pakket labelen als Gift met een waarde van <$10)
Verzendkosten kunnen inclusief zijn, maar als bij aankomst op Schiphol je pakketje gecontroleerd wordt, kan je zomaar deze extra toeslagen aan je broek krijgen.

Andere antwoorden (2)

Bij pakketjes die buiten de EU komen betaal je boven de 21 euro gewoon 21% BTW + inklaringskosten á 15 euro. Boven de 150 euro betaal je 21% BTW, inklaringskosten en invoerrechten afhankelijk van welke productgroep. Onder de 21 Euro mag je invoeren zonder extra te moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige wat ik weet is als je via bijv. ebay wat inkoopt buiten Europa betaal ik het bedrag wat er staat en meestal zitten de rest.kosten verwerkt in de verzend kosten.
Nog nooit import kosten o.i.d. gehad.