Hoe ga ik met iemand die op mijn website wil adverteren, waar ik geen BV of kvk nummer van heb, en dus niet kan factureren, of toch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, je kan factureren (het uitreiken van een factuur is verplicht als de tegenpartij een ondernemer is.)

De eis van de vermelding van het BTW-nummer geldt voor je eigen facturen. Wel is het zo, dat het BTW-nummer van de tegenpartij ook op je nota vermeld moet worden als sprake is van een verleggingsregeling; dt zal vrijwel altijd het geval zijn bij facturering aan een onderneming in het 'EU-buitenland'.

"Indien een ondernemer een dienst of levering verricht aan een andere ondernemer of een rechtspersoon (bijvoorbeeld een B.V. of een stichting) geldt een verplichting tot uitreiking van een factuur. Bij leveringen en diensten die worden verricht aan particulieren is uitreiking van een factuur niet verplicht.

Diegene die BTW in rekening krijgt gebracht, kan deze alleen aftrekken indien de BTW in rekening is gebracht op een factuur die aan alle vereisten voldoet (factuurvereisten).

Op een juiste factuur staan:

naam, adres, woonplaats en BTW-identificatienummer van de ondernemer; naam, adres en woonplaats van de klant / afnemer; omschrijving en datum m.b.t. de geleverde goederen resp. verrichte diensten; het bedrag waarover BTW verschuldigd is; de verschuldigde BTW; factuurnummer; factuurdatum; indien een verleggingsregeling van toepassing is het BTW-identificatienummer van de afnemer (dan wel van zijn fiscaal vertegenwoordiger) en een melding van toepassing van een eventuele verleggingsregeling); datum en omvang van eventuele aanbetalingen; indien van toepassing eenheidsprijzen; indien van toepassing een verwijzing naar een margeregeling; indien van toepassing verleende kortingen; indien van toepassing de gegevens m.b.t. nieuw geleverde vervoersmiddelen. Factureren kan ook elektronisch (bijv. per e-mail) plaatsvinden."