Ik heb vandaag een "Blauwe Pluim" (€47,60) gebruikt voor 2 entreekaartjes voor Madurodam (€29,00). Ik heb geen wisselgeld teruggekregen, hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Ik weet hiet niet zeker, maar bij kadobonnen ed. is het niet gebruikelijk om wisselgeld te krijgen als je iets koopt wat een mindere waarde heeft dan het daadwerkelijke bedrag wat er op de bon staan.

Ik weet niet hoe dit zit met die zgn. Blauwe Pluim, maar ik denk hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het accepteren van een cadeaubon kost de ondernemer geld. Er zit op de verkoop van cadeaubonnen een stukje marge voor de verkoper, in dit geval de blauwe pluim. Het kan bijv zo zijn dat de accepterende partij, over die dat tegoed een commissie van bijv 15% moet betalen. De ondernemer krijgt dan geen 47,50 voor die bon maar slechts 40,35. Als de ondernemer dan ook nog bij een lager aankoop bedrag, geld moet teruggeven kost dat een groot gedeeldte van de marge. In dit geval kost het de ondernemer dan 7,35 van die 29,00 dat is dan bijna 25%. Vandaar dat ondernemers vaak niet bereidt zijn om geld terug te geven bij acceptatie van een cadeaubon die door een externe partij wordt verkocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De charme van een Pluim, net zoals bij een tinteling en andere bonnen waar geen waarde op vermeld staat, is dat je iemand een belevenis of ervaring kado geeft. Als je niet je best doet weet je niet hoeveel de ander (of je werkgever) heeft uitgegeven en ben je blij met wat je gaat doen.

Omdat je voor je je pluim hebt ingeleverd voor een belevenis naar keuze is hij daarmee opgebruikt. De bon vertegenwoordigt geen waarde en er kan dan ook geen sprake zijn van wisselgeld.

Misschien vind je het niet helemaal eerlijk, maar zo verdient de organisatie de pluimen verkoopt haar geld, zo verdient madurodam geld en iemand moet het betalen. De gever van de pluim in dit geval.

Je had kunnen kijken of je een kado of belevenis kon vinden die je anders meer had gekost dan 29 euro, maar alles wat je kunt kiezen zal in ieder geval minder kosten dan wat er voor de pluim is betaald.