Ik snap alle antwoorden hierboven niet. Ik heb zelf een webwinkel waarmee ik samen met familie en vrienden af en toe een event organiseer en daarmee proberen we dan mensen te bereiken die dan bij ons het event volgen.

De eerste keer dat wij een event organiseerden, deden we dat via social media. Iedereen een bericht sturen, op de hoogte blijven, vaak veel online zijn vaak berichten sturen zoals op hyves en facebook. Toen puntje bij paaltje kwam en het dé dag was waarop we veel mensen verwachtten, bleek aan het einde van de dag dat er maar 3 mensen langs waren geweest.

We vonden dat heel raar, aangezien internet toch hét medium is voor webwinkels. Blijkbaar raakt een webwinkel verdwaald in alle overige reclame's die online zijn. Iederéén wilt reclame maken. Mensen lezen het, onthouden het voor een korte periode en vergeten het weer, aangezien ze met teveel andere zaken bezig zijn. Tenminste dat is mijn ervaring.

Zodoende gingen we flyeren en deden we bij iedereen een reclamefolder in de bus. We hingen posters op bij winkels en ook bij ons op het raam zelf.

Het viel blijkbaar wel op, want de tweede keer dat we weer een event organiseerden, kwamen er overduidelijk meer mensen langs, wel een stuk of 15. Ze gingen naar huis met goodies, visitekaartjes en foldertjes.

Zo weet ik van mijzelf dat als ik zo'n flyer in de bus krijg ik hem wel even apart leg en er later nog eens naar kijk om te bepalen of ik naar de site ga, óf dat ik het misschien nodig heb.

Ook bij ons in de buurt zijn mensen met een webwinkel. Ik weet dat zij vaak advertenties plaatsen bij de buurtsuper, flyers bij ons de brievenbus doen, reclame maken door posters op het raam te plakken en met magneetstickers op de auto rijden. Sommigen hebben zelfs een spandoek in de tuin. Het valt op, hoe zou ik anders weten dat zij een webwinkel hebben?

Het loont dus wél, maar je moet er veel geld in steken. Ook loont het om op social media te zitten, maar je moet er wel heel hard voor werken. Niet denken dat 1 statusupdate of www of tweet genoeg is, nee, je moet daar de hele dag mee bezig zijn, wil je dat het opvalt. In elk geval van smorgens tot savonds.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op die manier heb je verschillende manieren van reclame maken: ook de mond op mond reclame, en dáár moet je het juist van hebben... dat is algemeen wel bekend.

Toegevoegd na 10 uur:
Trouwens, bol.com etc, wehkamp, neckerman, otto etc die versturen ook folders en maken ook reclame op andere manier dan via internet, dus zo raar is het echt niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, dat slaat echt werkelijk nergens op! Hoe komen bol.com en dergelijke sites dan aan hun klanten?? En áál die andere tig grote reuzewebwinkels?? toch echt door reclame online te maken, maar óók door folders te versturen, flyeren, boekjes versturen, goodies, tvreclame, radio-reclame... buitenreclame... Hoe anders kan zo'n groot bedrijf naamsbekend krijgen? Probeer het zelf maar eens, om echt puur en alleen op internet reclame te maken. Je valt nauwelijks op in die soep van reclame op het web! Dus leg mij maar uit, hoe het kan dat bijv. zo iemand als bol.com naamsbekendheid kan krijgen door te doen wat ik omschreef? En waarom zou het niet goed zijn om NIET op andere manieren reclame te maken?? HOe meer bekendheid, hoe beter! Je zal toch er wat van moeten maken en er hard voor moeten werken, dat is ook als je een "gewone" winkel hebt in een doodnormale straat. Daar maak je al reclame voor op de begaande wegen en zoek je nieuwe manieren door op internet te "flyeren". Waarom zou je het niet andersom doen voor een webwinkel, die dus al op het internet zit? Ik weet zelf uit ervaring dat het werkt, dus echt, zo raar is het absoluut niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh en trouwens.. voor óns was 15 mensen toch behoorlijk veel. En een aardig succesje. Hoe vaker je zoiets doet, hoe beter het werkt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh en buiten dat... er is niemand die zegt dat flyeren niet goed is, er zijn tal van andere manieren waarop óók reclame gemaakt kan worden en dan kan je denken aan locale tv, radio, in de krant enz, enz, enz....

Andere antwoorden (6)

Meestal niet. Voordat mensen echt weer thuis achter de pc zitten zijn ze de flyer kwijt en de link vergeten. Ze gaan dan alsnog op Google zoeken naar de juiste webshop. Dus zorg dat je goed gevonden kunt worden online!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, is geen goed idee en eigenlijk allemaal geldverspilling altijd zie je bij de persoon die flyers uit staat de delen de flyers om hem heen op de grond liggen. Mensen nemen nooit de tijd rustig de flyers op straat te lezen om dat ze snel willen doorlopen en lopen en de flyer lezen gaat niet goed samen. Je kunt het beste in de brievenbus gooien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je werkgebied is juist heel Nederland of België. Met flyeren bereik je veel te weinig mensen die potentieel klant zijn; dat heeft alleen effect als je een dorpswinkel hebt. Je moet zorgen dat je zichtbaar op internet bent voor zoekmachines en op sites waar webwinkels staan vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heft alleen zin als je een hele specifieke/specialistische doelgroep hebt en die daar kan bereiken. Flyeren in het lokale winkelcentrum lijkt mij zinloos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
behalve als je doelgroep daar rondloopt natuurlijk :)
Ik denk het niet, flyers zijn gedateerd naar mijn idee. Beter promoot je het via social media; hyves, facebook, twitter etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me niet. Voor een webwinkel lijkt het me verstandiger om via internet te adverteren. Maar je zou ook een advertentie in de krant kunnen zetten om je webwinkel wat bekender te maken.