Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik minder lang douche?

Als ik ga douchen komt dat er altijd op neer dat ik bijna een uur kwijt ben.. Dit komt voornamelijk omdat ik heel lang niks sta te doen.
Ik vind het heel slecht van mezelf dat ik dat doe, omdat ik zo allemaal water verspil. Ik heb al geprobeerd om met een wekker te douchen, maar dat helpt niet. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
11.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je lijkt mij wel ;-) heb deze vraag al eens willen stellen! Vind het ook heerlijk hoor onder de douche, maar ja kost idd zoveel water en gas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zodra je op jezelf gaat wonen en zelf alles betalen zal je dat beseffen
zo zuinig als ik nu leef heb ik in mijn jeugd niet gedaan gelukkig hóef ik niet zuinig te leven maar ik vindt het leuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water kost echt nauwelijks iets, dus daar hoef je het niet voor te laten. Waar je wel aan kan denken is dat je een grote hoeveelheid drinkwater verspeeld door te douchen, wat redelijk zonde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eh...Surinam ; dat water wordt NIET gratis warm hoor, en ik lees nergens iets over een koude douche. Ik kan me niet voorstellen dat die ouders dat goed vinden, maar goed, ik heb ze ook nog wel gekker gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waterslot op je douchekop; stopt ie vanzelf na een instelbaar volume!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zul jij lekker fris ruiken! Maar wegens water verspilling vind ik dat je één keer per maand ergens een boompje moet planten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doe je onder de douche? Ik ga eronder staan, inzepen, afspoelen en er weer uit! En ik ben ook écht wel schoon hoor! En dat in TWEE minuten! Ja, 't kan écht. Alleen als ik m'n haar was (om de dag) ben ik ongeveer 5 minuten kwijt. Ik heb geen tijd om 'n uur onder de douche te staan! Ik heb leuke dingen om te doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond douchen ook heerlijk toen ik jong was. Een uur onder de douche was niks. Heerlijk vond ik dat. Ging zelfs op de grond zitten.
Tegenwoordig ben ik vrij snel klaar met douchen. Tien minuten haal ik vaak niet eens. Het is zo slecht voor het milieu, dat lange douchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben ook zo!ik ben dus toch ni de enigste..maar bij mij is het erger ;het duurt soms 2h

Het beste antwoord

Er moet toch iets zijn wat je heel erg leuk vind aan onder de douche staan. Kan me niet voorstellen dat je er een uur onder gaat staan en tijdens het douchen ook denkt dat je er graag wil stoppen. Want dan zou ik zeggen, doe dat gewoon!! Stoppen!
Als je er niet aan denkt dat je wat korter moet douchen en het dus gewoon vergeet dan zou ik ergens op de douchedeur (aan de buitenkant ofzo) een briefje ophangen met daarop de tekst: korter douchen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (54)

vraag je huisgenoten na een minuut of beneden de warme kraan open te zetten dan ben je er zo onder uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha goeie +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkt wel, maar plezant is anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is waar maar het gaat om het effect dat het teweegbrengt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoiets als een muntjesdouche op de camping.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk eens aan het geld wat je kwijt bent aan het water want laten we zeggen dat is ook niet mals. Een uur douchen is wel erg lang je kan met tien minuutjes al klaar zijn. Je zou bv onder de douche staan en je bv direct wassen dan heb je nog een paar minuutjes gewoon douchen. is wel een goede trouwens moet dat ook maar even bij mijn vent doen hihih
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij kunnen ze beneden wel de warm waterkraan aanzetten maar behalve dat de straal iets minder krachtig wordt merk je er niets van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist Luci!! Zo is het hier thuis ook, de temperatuur verandert niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je dan een boilertje onder je aanrecht staan?
want dan neemt hij inderdaad daar het warme water als je beneden de warme kraan openzet
Tegen jezelf zeggen als ik er na een kwartier nog niet onderuit ben ga ik de kraan heel koud zetten of je laat iemand anders in het huis de warme kraan aan zetten en dan wordt het water koud(bij mij in ieder geval)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een tien minuten/kwartier de kraan uit zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laat iemand na zoveel minuten de warme kraan beneden opentrekken, zodat jouw water koud wordt en je er wel onder heen moet.
sterkte hihih
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zing een liedje, was je en zet de douche af zodra je klaar bent met zingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet een kookwekkertje of koop een TimeTimer-klokje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De minner is aanwezig (niet ik). +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O heerlijk om bemind te worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie deze zin in de toelichting:
"Ik heb al geprobeerd om met een wekker te douchen, maar dat helpt niet."
Daarom -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, ok. Ik weet niet of je die wekker ook hebt laten aflopen, of alleen de tijd in de gaten hebt willen houden. Raak je in een soort douche-trance of zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een plus.
Zorg dat er iets is waarom je super graag naar beneden wilt komen, dat kan zijn;

- De nieuwste DVD bekijken die je net hebt gehuurd
- Een warme kop chocomelk
- Lekkere taart
- Lieveling gerecht
- Favoriete soap
- Gezellig op de bank
etc.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezelf eens afvragen wat je nou wil.Want als je echt wil lukt het je heus wel.Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb hetzelfde gehad, Ik loste het op door middel van een (kook)wekker.

Het is er zo hard ingeslagen dat ik het al jaren zonder doe, en dat ik mijn vriendin er op aanwijs minder lang te douchen, zelfs als ik meega..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef je een klusje achteraf.
Als je toch heel lang niks sta te doen, dan spaar het water op door de dop erin te doen.
Naderhand emmer je het water eruit en gebruik het voor andere doeleinden, zoals de wc doorspoelen.
Hoe minder je doucht, hoe minder je naderhand hoeft te doen... daarmee kun je zelf je douche tijd bepalen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder de douche staan is lekker maar inderdaad is een uur wel vreselijk lang...

je zegt het zelf al, je verspilt water maar ook gas en/of stroom (afhankelijk van het opwarmsysteem) en dus geld... Als je nog niet op jezelf woont denk je daar vaak niet zo over na, maar als je straks wel op jezelf woont en je kunt de waterrekening of de gas en electra niet betalen denk je daar al snel anders over...

Bedenk voor jezelf wat je een redelijke douchetijd vind en hou je daaraan... Met gebruik van een badkamerklokje is het makkelijk bijhouden maar uiteindelijk heeft het te maken met je eigen inzet... Niemand anders kan dat voor je doen dan jij zelf...

Ik weet niet waarom je zolang doucht, vind je het gewoon fijn om in het warme water te zijn? Wat dan bijvoorbeeld een optie zou zijn is een kunststof zitbadje te kopen, dieheb je al voor 2 tientjes op marktplaats bijvoorbeeld en tis heel simpel in gebruik, tis net een grote teil... Als je dan daarin douched, bijvoorbeeld 10 minuten (haar wassen, inzepen, afspoelen) kun je daarna nog even fijn in het warme badje genieten van het warme water zonder dat je extra water verspilt, immers dat water had normaal door het putje weggelopen... als jeklaar bent nog even 2 tellen afspoelen en klaar... Zo kun je fijn genieten van het warme water zonder veel extra water te verspillen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de douche kapot maken heb je er ook geen last meer van :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natmaken, inzepen, afspoelen en opkrassen.
Zo simpel is en niet denken, dat je helemaal geen karakter hebt en willoos onder de douche staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn kinderen zette ik vroeger de kookwekker op een kwartier, als die afging moest de kraan uit. Het werkte prima!.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat later gaan douchen zodat je meer moet haasten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel het douchen uit tot een half uurtje voordat je een afspraak hebt, naar school of naar je werk moet.
Dan MOET je wel stoppen met douchen, anders kom je te laat op de afspraak, school of werk.
Succes verzekerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk aan de mensen in afrika.. die mensen hebben geen water. Als je daaraan denkt lukt het je vast om de kraan uit te doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet je gewone digitale wekker, maar dan in de slaapkamer, in ieder geval niet in de badkamer. Zet m op zijn allerhardst! Het zal waarschijnlijk zo irriteren dat je ermee gaat stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij gebruik van een cv met combiketel een schakelklok
plaatsen tussen de stekker van de cv.
Anders de volumeknop van de stereo voluit zetten
en laten inschakelen door de schakelklok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even de link lezen, dan weet je waarom je nooit zo enorm lang moet douchen!

Douchen is namelijk niet zo gezond als wordt verteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een bad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat probleem zelf ook wel eens, wat bij mij helpt is zorgen dat ik muziek in de badkamer heb. Dan kies ik twee of drie liedjes uit (hangt er natuurlijk even vanaf of je je haar moet wassen bijv.) en die speel ik af. Dan kun je liedje 1 gebruiken om je haar in te zepen, liedje 2 om je te wassen en liedje 3 om je haar uit te spoelen. Het houdt het leuk en als de liedjes afgelopen zijn ga je eronder uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb nooit de behoefte om lang onder de douche te blijven
het is nat maken ,inzepen boenen afspoelen
uitstappen,afdrogen
7 minuten ben ik kwijt

15 minuten als ik de wanden meeneem en afdroog
dat kan je ook doen
als je eens zin heb kan dat ook 1 uur duren want het leven moet leuk blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoel als je eens wil dollen onder de douche moet dat kunnen . dat warme water is echt lekker op je lijf
dus 1 keer per maand moet kunnen.
je kan jezelf niet alle gezelligheid ontnemen.
Als je graag wilt ontspannen door lekker lang in warm water te zitten, is een bad een stuk geschikter voor je.

Met een douche zou ik het praktisch houden. Maak een takenlijstje wat je moet doen onder de douche: haren wassen, lichaam wassen, cremespoeling, etc. Begin meteen met je takenlijst zodra je onder de douche gaat staan.

Als je takenlijst eenmaal is afgewerkt, draai de kraan dan dicht en zet hem niet opnieuw aan. Probeer in andere dingen rust en ontspanning te vinden, zoals door voor een open haart te ontspannen of door wat muziek te luisteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Multitasken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan er ook het positieve van zien. Douchen kan ontzettend ontspannend zijn. Voor mij wel tenminste en voor jou kennelijk ook.
Als het je gaat om de verspilling van water, kun je kijken of er andere manieren zijn waarop je water (en gas) kunt besparen.
Wij gebruiken hier nauwelijks energie en verspillen vrijwel niets, maar we hebben wel een sauna die energie vreet.
Die luxe permitteren we ons, simpelweg omdat we bijna niets bijdragen aan de vervuiling of verspilling van de aarde.

Een kleine luxe zoals lang douchen is dus helemaal niet erg, als je er ook iets tegenover zet voor het milieu.
Je kan ook denken aan afvalscheiding, of fietsen i.p.v. auto of scooter etc. etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet visualiseren hoeveel water je weg laat lopen. In je hoofd weet je het wel, maar zet eens grote emmer neer en kijk hoe lang het duurt voordat 'ie helemaal vol is. Deel een uur douchen door het aantal minuten en je ziet dat ineens dat je bijvoorbeeld 20 emmers water gebruikt... da's wel even schrikken als je het zo voor je ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het afvoerputje verstoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja antislip mat erop leggen!!
Dan is hij verstopt en verstopt ;-)
Koop een waterbesparende douchekop, dan verbruik je minder water en kun je wel lang douchen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zet de douch langzaam steeds iets kouder na een tijdje vind je het te koud en stop je met douchen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het al met een wekker geprobeerd hebt ligt de oorzaak waarschijnlijk bij jezelf. wees wat harder voor jezelf en zet de douche na max. een kwartier gewoon uit, ipv toe te geven aan het gevoel van: "ach nog even, het is zo lekker".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In indonesie zag ik een soort bak/emmer staan in de
douche.
Je vangt daarmee het water op, dat je vervolgens weer hergebruikt om je af te spoelen.
Het is nog lekker ook zo'n hele plens water over je heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh ??? Een UUR onder de douche ?? En dan heb je nog vel over ??

Ik denk dat zelf de rekening voor het warme water / gas moeten betalen wonderen zal doen.

Je kunt je ook gewoon aanwennen om een zeemansdouche te nemen. Nat maken, kraan uit, haar en lichaam inzepen, kraan aan, haar en lichaam afspoelen, kraan uit, klaar. Maar als je de kraan tussendoor laat stromen ben je (ook als je lang haar hebt en je helemaal wast) maximaal 5 tot 10 minuten kwijt, de rest is onzin, slecht voor het milieu en nog niet eens gezond ook. Wellicht kun je je dat wat beter realiseren.

Een uur onder de douche ?? Heb je daar een televisie, waterdichte boeken of een rainproof gameboy ofzo ? Hoe hou je dat in hemelsnaam vol ; ik zou me helemaal te pletter vervelen (en gek worden van het denken aan alle dingen die nog gedaan moeten en leuke dingen die nog gedaan kunnen worden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is ze niet alleen, dan kan ik me er ook nog wel iets bij voorstellen. Vind het anders ook wel heel erg lang hoor!
iemand die bij je in huis woont de warme kraan naar zoveel min. op koud laten zetten

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder douche gel of shampoo gebruiken zodat het sneller weer van je afgespoeld word. (maar niet zoveel minder dat je je niet meer fatsoenlijk kunt wassen natuurlijk)!

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zing een liedje die je echt onthoud,en die ook wel kort is en dan zing je het tot het einde,en als je aan het einde bent dan ben je klaar met douchen.
Handig hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebruik een zandlopertje of anders een tijdschakelaar die er dan voor zorgt dat de geiser afslaat: sta je plots onder een koude douche
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom stop je niet gewoon met "niksen"? ben je zo klaar.of ga zelf eens de waterrekening betalen, leer je het ook wel af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een zandloper aan de muur hangen ( 5 minuten tijd)Ik vond dat ik ook te lang onder de douche stond nu probeer ik het binnen de 5 minuten soms lukt het niet maar daar zou je voor kunnen kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer de volgende keer 45 minuten te douchen en beloon jezelf dan met iets leuks/lekkers. Dat doe je een aantal keer achter elkaar zodat je het gewend bent. Daarna een half uur en beloon je jezelf weer en bouw dat zo af naar een 10-15 minuten. Beloon jezelf als je het doel hebt gehaald, maar stel er ook iets minder leuk/vervelend tegenover als je het doel niet hebt gehaald.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zet gewoon als je klaar bent de douche steeds kouder of ga net een paar min voor je lievelings programma dan ga je meestal ook der wel sneller van onder haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jezelf van te voren programeren met de woorden''inzepen afspoelen en er weer uit''en dat een paar keer herhalen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaa... ik ken het probleem! Ik denk dat het met de tijd steeds minder wordt. Zo was het bij mij, als je steeds meer moet doen in een korte tijd kan je nou eenmaal niet meer zo lang douchen. Voordat ik het "druk" kreeg (het is relatief toch) moest ik mezelf dwingen om het niet te overdrijven/ meer richting "normaal" wat douche tijd betreft. Hoe ik dat deed? Ik maakte er gewoon een wedstrijd van! Ik zei dan tegen mezelf: "Ik heb 5 minuten om te douchen" en zette dan een alarm. Vaak gebruikte ik een alarm ook als indicatie dat ik dan echt moest gaan afronden. Vijf minuten is erg aan de magere kant als je het mij vraagt, maar ruim daaronder voel ik me "smerig".

Tegenwoordig heb ik geen wedstrijdjes meer maar soms wel met een onaangename tijdsdruk. Tegenwoordig vind ik 20 minuten royaal (meestal nu tussen 10-20 minuten). Het is nu vooral het besef van tijd en hoe kostbaar het eigenlijk wel niet is die me meestal tegenhoud om lekker een uur :(of ruim eroverheen) te gaan douchen. Het is voor mij nu hetzelfde als een uur of 2 naar onzinnige tv te kijken. Zorg dus dat je zoveel mogelijk voor jezelf bezig bent door dingen te doen die je kan doen die je kan beschouwen als hobby: voor jou echt nuttige dingen dus. Als je dit doet - en je krijgt het steeds drukker - zal je steeds meer balen van het verdoen van tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je zelfdiscipline te trainen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerder opstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet zo moeilijk zet een cd op je hoort vanzelf bij welk liedje je bent en dan weetje ook hoelang je onder de douche staat en een wekkertje is altijd goed,
maar geef toe douchen is altijd lekker
ik heb nooit zin om er onder te gaan maar als ik er eenmaal onder sta dan kom ik er niet meer onder vandaan:p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jezelf klein maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga wat vaker douchen!! Je schrijft namelijk Als ik douchen.
Dus ik vraag mij af hoe vaak ga je eigenlijk douchen want als je 1x per maand douche dan is een uur helemaal niet zoveel maar doe je dat elke dag dan is het wel heel erg veel.Door mijn reuma douche ik ook lang maar langer dan 10 minuten nooit.

Toegevoegd na 1 minuut:
+ga

Je schrijft namelijk Als ik ga douchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een muntautomaat installeren, net als op campings.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet de kraan van douche iets kouder , dat ben je der zo uit of zet een kookwekker neer wanneer je der uitmoet of zet de kachel aan als je der uit gaat dan heb je het niet koud..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan wel hier op GV goede tips vragen (en ik heb een heleboel goede tips gezien), maar als je zelf al een aantal keer met een wekker hebt geprobeerd en het lukt niet, vraag ik me af.....wil je wel minder douchen?????Als je zelf al inziet dat een uur heel erg lang is en dat je daarmee heel veel water verspilt ga je toch uit jezelf korter douchen.....
Doe wat je moet doen onder de douche, blijf desnoods even een paar minuutjes extra staan om te ontspannen en dan ben je in een kwartiertje klaar.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van tevoren alvast de shampoo in je haar doen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak het lekker warm in de badkamer, dan is het minder vervelend om sneller uit de douche te komen en je snel af te drogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriend van mij zijn vader heeft er een tijdstop op, dan levert hij na zoveel minuten geen warm water meer.