Sinds wanneer lopen vrouwen op hoge hakken?

Wanneer (in de geschiedenis) liepen vrouwen voor het eerst op schoenen met hoge hakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.3K

Het beste antwoord

Het woord struikelblok is niet voor niets ontstaan want schoenen waren door de eeuwen heen vaak letterlijk een struikelblok. Om zeer elegant te lopen werd ook al vlug de hoge hak bedacht.
Al in de Griekse en Romeinse tijd probeerden de dames elegant te lopen op sandalen met plateauzolen die gemaakt waren van kurk. Daarna verdween de hak enige tijd uit het Europese modebeeld. In de Middeleeuwen ontstond de zogenaamde snavelschoen. Deze schoen had een spits toelopende, lange neus, of 'snavel'. De snavels werden steeds langer en opgevuld met wol om een mooie omgekrulde punt te krijgen.
Om het nog gekker te maken en om niet over hun eigen voeten te struiken werden de schoenen vastgemaakt aan hun benen door middel van kettinkjes. Deze vreemde mode bleef in trek tot in de vijftiende eeuw.
In het begin van de zestiende eeuw verscheen Catharina de Medici aan het Franse hof op hoge hakken. Men denkt dat ze dit deed omdat ze heel klein was en daardoor groter leek wat haar meer overwicht zou kunnen bezorgen. Deze gewoonte werd dan ook in de rest van het franse koninkrijk heel populair. Want in de zeventiende en achttiende eeuw liepen zowel mannen als vrouwen erop rond. De schoenen waren vaak prachtig versierd en de hakken voorzien van complete schilderijtjes.
En laten we eerlijk zijn dames ook tegenwoordig zien we af en toe toch wel hele gekke schoenen in het modebeeld verschijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meest mensen In Egypte wandelden blootsvoets, maar muurtekeningen die dateren van 3500 voor christus tonen een vroege versie van schoenen meestal gedragen door de hogere klassen van het land. Dat waren lappen samengehouden met touwtjes. Maar er zijn ook tekeningen van zowel vrouwen als mannen die hakken droegen, waarschijnlijk voor ceremoniele doeleidnen.