Hoe hield men vroeger baby's schoon?

Wij hebben luiers voor onze baby's. Wegwerpluiers of katoenen luiers.

Hoe deed men dat vroeger? Ik bedoel de Egyptenaren, de Grieken, de Romeinen, de Azteken?

En hoe doen ze dat nu in Afrika? Je ziet daar soms mensen die als enige bezit de kleren hebben die ze aanhebben. Die zitten dan in een woestijnachtig gebied, zonder planten en zonder water. Hoe doen zij dat met hun baby's?

(Dit zijn dus eigenlijk twee vragen in één: historische volken, en arme Afrikanen.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
4K

Het beste antwoord

In de tijd van de Holenmensen en de oermensen kregen de baby's een primitieve vorm van een luier, maar dan van bladeren of dierenvelletjes. Niet erg comfortabel voor de baby's, maar voor de ouders wel erg handig.

Maar de meeste baby's kregen in de vorige eeuwen katoenen luiers of linnen doeken. Deze werden in een teil omgespoeld en in de zon te drogen gelegd of op de kachel geplaatst.

Omdat de wetenschap steeds verder ging en men had uitgevonden dat het niet erg hygiënisch was om zo te werk te gaan, werd aanbevolen om de katoenen luiers eerst te koken. Dit gebeurde vaak in wasketels.

In 1944 kreeg mevrouw Donovan een lumineus idee, ze maakte van een douchegordijn een klein broekje op haar naaimachine. Omdat na de oorlog overal voldoende parachutestof voorhanden was, wisselde ze het plastic in voor deze stof. Ze gebruikt geen veiligheidsspeldjes meer, maar maakt er drukknoopjes in en zo is de luierbroek een feit.Dit was een doorslaand succes.

Mevrouw Donovan ontwikkelde ook de papieren wegwerpluier. dat was niet zo eenvoudig, want het moest en vochtabsorberend zijn en niet te ruw zijn voor de tere kinderbilletjes. maar ze kreeg het voor elkaar, alleen waren de fabrikanten eerst niet zo enthousiast. Pas tien jaar later raakt Victor Mills, werkzaam bij Procter & Gamble, geïnteresseerd. Zo komt in 1961 de eerste pamper uit.

Toegevoegd op 10-05-2009 21:20:06
Tweede deel vraag: Arme Afrikanen dragen hun jonge kinderen in een draagdoek De baby's hebben geen luier aan. Doordat moeder en baby zo nauw met elkaar in contact zijn, reageren de moeders snel op de behoeften van het kind. (uit draagdoek halen en laten plassen/poepen). Door deze alerte reactie schijnen deze kinderen jonger zindelijk te zijn dan kinderen met pampers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

kinderen lopen in deze landen naakt, het is toch bloedheet, poepen of plassen gaat dan alleen maart makkelijker, ze laten het gewoon lopen, (groeten uit de rimboe heeft alles daarvan uitgeknipt) van hygiëne hebben ze daar toch niet echt gehoord, afijn nadat de baby zijn goederen via de artiesten ingang de vrijheid weer hebben ingelaten worden ze simpel weg met een beetje water of blad afgespoeld.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afspoelen met water of blad? Goed, de Egyptenaren: ok. Maar de Afrikanen? In de woestijn is water noch blad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ging met zand en dat is echt waar, en in woestijn heb je ook blad.
x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo die egyptenaren zullen wel schrale aarsen gehad hebben zeg.
Niet.
Toen was geluk nog heel gewoon. Waar je nu €90 boete voor krijgt: wildplassen en wildpoepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een volwassene kan dat buiten de nederzetting doen. Een baby niet. Die laat alles gewoon in de hut lopen. In z'n bedje. Of op moeders arm. Daar moeten ze toch iets op hebben bedacht?
In de minder bedeelde (of minder verwende, zo u wilt) gedeelten van de beschaving staat men dichter bij de natuur dan wij in het westen.

Derhalve let de moeder eerder op de signalen van de natuur en wordt ook een kind gedwongen eerder zindelijk te zijn.

Antwoord is al eerder gegeven, dat weet ik. Daarom mijn betoog, omdat dat antwoord een heel goed antwoord is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen worden door de droge pampers steeds later zindelijk. Vroeger, met katoenen luiers die koud en nat waren, was dat wel anders. En als je dat ook niet hebt, wil je wel nog eerder zindelijk zijn.