Zou het goed zijn (of kwaad kunnen) om je gezichtshuid te reinigen met 70% genatureerde alcohol?

Ik heb last van een onzuivere huid en weet dat goed reinigen erg belangrijk is. Mijn huid is echter zo gevoelig, dat het lijkt alsof alle merken reinigingsmiddelen mijn klachten verergeren.

Ik vraag me nu af of het kwaad kan om je huid te reinigen met bijv. 70% gedenatureerde alcohol.

En nee, het gaat niet vanzelf over, want ik ben mijn jeugd al jááááren voorbij. ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
18K

Het beste antwoord

Ik heb zelf ook een zeer gevoelige (vaak onrustige) huid en heb ook altijd van alles uitgeprobeerd. Alcohol, zeep enz.: het lijkt alsof je huid erdoor gereinigd wordt, maar het enige wat je bereikt is dat je de weerstand van je huid aantast. Mijn ervaring is dat alleen verzorgingsproducten zonder parfum en andere onzinnige toevoegingen iets kunnen betekenen voor je huid. Puur natuur dus. je betaalt iets meer, maar dan heb je ook wat.

Je zou de producten van Zarqa kunnen proberen. Deze zijn gebaseerd op Dode Zee-mineralen. Ik heb zelf goede ervaringen met een speciale lotion waarmee je pukkeltjes en mee-eters kunt behandelen. Maar ook de reinigingsmelk van Zarqa is prima. Zie http://www.zarqa.nl/zarqa-kuur-voor-de-huid?navId=24
Zarqa is verkrijgbaar bij drogisterij De Tuinen.

Om mijn huid 's avonds te reinigen gebruik ik altijd hypo-allergeen reinigingsmelk van Dr. van der Hoog. Die is echt perfect. Zie http://www.dr-vanderhoog.nl/31
Ook verkrijgbaar bij De Tuinen.

's Ochtends na het douchen smeer ik mijn gezicht in met hydraterende creme van Weleda, dat is op basis van amandelen en speciaal bedoeld voor de gevoelige huid. Ook Weleda is puur natuur (geen toevoegingen, parfums, dierproefvrij). http://www.weleda.nl/ Ook verkrijgbaar bij De Tuinen, en bij natuurvoedingswinkels.

Het is een beetje uitzoeken welk product het beste bij je past.

Om je huid van binnenuit een handje te helpen is het raadzaam om regelmatig naar de sauna te gaan en daar lekker te stomen in het Turkse stoombad. Verder is het goed om Vitamine B-complex of biergist te slikken, 1 pilletje per dag. En regelmatig een vette haring. Visolie is namelijk heel goed voor je huid.

Sterkte ermee!!

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik wil niet beweren dat deze producten voor jou ook goed werken; alleen dat mijn huid echt veel baat heeft bij deze drie producten. Na veel geëxperimenteer is mijn huid de laatste jaren echt tot rust gekomen en heb ik nog maar nauwelijks last van pukkeltjes e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel waardevol antwoord. De producten ken ik niet, maar dikke plus voor de rest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!
Ivana
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lavender, dank voor je mooie uitleg. Ik ga er zeker mee aan de slag!

Andere antwoorden (5)

Alcohol ontvet je huid. Dus zou ik reinigen met alcohol een slechte zaak vinden. Zeker (zo ik lees) als je een gevoelige huid hebt. Denk dat er betere lotions op basis van vaseline op de markt zijn die je huid juist voeden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oil of Olaz gebruikt mijn echtgenote. Geeft geen allergische reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bezoek aan een dermateloog kan je misschiern beter helpen, maar hier ben je waarschijnlijk al eens geweest. Als je met alcohol aan de gang gaat haal je ook een hoop goede stoffen weg die je huid wel nodig hebben. Ik persoonlijk zou toch eerst de weg via specialisten volgen.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag nooit. Je zegt zelf al dat je huid zo gevoelig is. Deze alcohol mag je sowieso al nooit op de huid aanbrengen, laat staan als die ook nog zo kwetsbaar is.

Beter is om een goede gezichtsreiniger te kopen (of beter, zelf maken) met een zgn. 'drogende olie'. In onderstaande bron kun je zoal zien wat voor oliën dat kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een slechte huid komt vaak van binnen uit dus het is beter daar naar te kijken. Drink brandnetel thee. Dit werkt zuiverend en je krijgt er een mooie huis van. Google het maar eens. je kan ook thee zetten van verse lavendel bladeren en dat aftreksel op je gezicht deppen. Doet ook wonderen. kamille doet ook wonderen en werkt ontstekings remmend. Google maar eens acne en kruiiden. Veel beter dan zo een resolute aanpak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alcohol is niet goed voor je huid. Het kan wel zo zijn dat het tijdelijk werkt, maar daar blijft het dan ook bij. Na een tijdje kan het ook slechte effecten hebben op je huid, vooral bij een onzuivere huid.
Reinig je huid beter met alcoholvrije middeltjes en gebruik daarna een alcoholvrije lotion.
Dr. van der Hoog heeft een speciale lijn voor de overgevoelige huid, misschien is dat iets voor jou? Ze hebben bovendien ook een lijn voor de vette en onzuivere huid.