Waarom hebben we moedervlekken/sproeten?

ze hebben geen functie.. en mooi is anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.1K

Antwoorden (4)

De normale kleur van de huid wordt vooral bepaald door de huidkleurstof melanine. Huidverkleuringen kunnen verschillende oorzaken hebben. In de zomer ontstaat onder invloed van zonlicht een verhoogd gehalte melanine in de huid. Zomersproeten ontstaan vooral op de aan zonlicht blootgestelde delen van de huid (gelaat). Zomersproeten komen vooral op jonge leeftijd voor. Alleen door zonlicht komen de sproeten tot uiting. Na enige tijd neemt de concentratie sproeten weer af. Het ontstaan van zomersproeten is een normaal en onschuldig mechanisme.

Door je opmerking, mooi is anders voel ik me persoonlijk beledigd. Ik heb mijn hele leven al een kop met zomersproeten en voel me niet lelijker dan jij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn het?

Een moedervlek is een ophoping van bruine kleurstof in de huid. Moedervlekken komen bij alle mensen voor. Soms zijn ze vanaf de geboorte aanwezig, maar meestal ontstaan ze wat later.

Wanneer naar de huisarts?

Zoals gezegd zijn moedervlekken bijna altijd onschuldige aandoeningen en horen ze gewoon bij de huid van mensen. Er zijn echter veranderingen waarmee u het best naar uw huisarts(praktijk) kunt gaan. Het hoeft zeker niet ernstig te zijn, maar overleg kan nooit kwaad:

Als u denkt dat een moedervlek donkerder wordt of meerdere kleuren krijgt.

Als een moedervlek een andere vorm krijgt, bijvoorbeeld als de randen minder mooi glad worden.

Als de randen van een moedervlek rood worden.

Als in de directe omgeving van een moedervlek de huid wat roder wordt zonder duidelijke verklaring daarvoor.

Als een moedervlek gaat jeuken.

Als een moedervlek gaat bloeden.

Als er een zweertje of korstje (roofje) op een moedervlek ontstaat.

Als u het zelf niet vertrouwt of ongerust bent.

Als een moedervlek groter wordt: meten!!

Er is een aantal "alarm"signalen die tot extra voorzichtigheid aanleiding geven en waarbij men zeker de huisarts(praktijk) moet raadplegen:

Indien iemand eerder een vorm van huidkanker (met name het zogenaamde melanoom) gehad heeft.

Bij mensen met veel moedervlekken en enkele moedervlekken veranderen op bovenbeschreven wijze.

Als moedervlekken al vanaf de geboorte aanwezig zijn en enkele moedervlekken op de bovengenoemde manier gaan veranderen.

Mensen met een zeer blanke huid, dus met een lichte huid en rossig haar in het bijzonder, die bovengenoemde veranderingen constateren.

Bij het gebruik van afweeronderdrukkende medicijnen (immunosuppressiva).

Extra voorzichtigheid is geboden bij:

Mensen die veel zonnebaden (zowel buiten als bij het gebruik van de zonnebank).

Mensen die veel buiten zijn in verband met hun werk (landbouwers, hoveniers, bouwvakkers, zeelieden, vissers etc.).

Gebruik een goed zonnebrandfilter (minstens factor 10), smeer niet te dun en overdrijf niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn zoveel mensen die een moedervlek hebben.Ik weet natuurlijk niet hoe oud jij bent maar mijn moedervlek heb ik recht op mijn knie en als kind had ik daar wel een complex van maar ne keer je volwassen bent weet je wel beter toch??? En dan die zomersproetjes dat heeft toch ook zijn charme's vind dat helemaal niet erg na de zomer verminderd dat toch? Er zijn ergere dingen in het leven ik zou zeggen minimaliseren hoor......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sproeten of moedervlek.
Sproeten zijn niet kwaadaardig en dus niet gevaarlijk voor je gezondheid. Mensen met veel sproeten hebben wel een grotere kans op huidafwijkingen.

Ook moet je goed kijken of je te maken hebt met een sproet of een moedervlek. Een moedervlek is ook een pigmentophoping, maar dan dieper in de huid. Moedervlekken veroorzaken over het algemeen geen problemen. Als ze groter worden, gaan jeuken of bloeden, is het van belang om naar de dokter te gaan. Moedervlekken kunnen namelijk wel kwaadaardig zijn.

Een sproet is een opeenhoping van melanine onder de huid. Melanine is het pigment dat huid, haar en ogen hun kleur geeft. Meestal hebben sproeten een doorsnee van twee tot vier millimeter. Soms zijn ze groter, met een maximale doorsnee van één centimeter.

Wanneer krijg je ze?
Sproeten ontstaan al op jonge leeftijd. In de loop der jaren kunnen er door zonlicht meer sproeten verschijnen. Zelfs op oudere leeftijd kun je nieuwe sproeten ontdekken.

Die ontstaan door zonschade: veelvuldige verbranding van de huid op jonge leeftijd. Of een mens veel of weinig sproeten krijgt, is genetisch bepaald. Mensen met een licht huidtype hebben meer sproeten dan mensen met een donkere huidskleur.

Dit komt niet doordat zij minder melanine hebben, maar doordat de melanine onregelmatiger verdeeld is over het lichaam. Mensen met een licht huidtype hebben vaak blond of rood haar, lichte ogen en verbranden snel in de zon.

Twee soorten sproeten.

De genetisch bepaalde sproeten (epheliden) ontstaan op jonge leeftijd, maar baby's hebben ze nog niet. Ze komen vooral voor bij vrouwen. De sproeten worden vooral op het gezicht, de schouders en armen aangetroffen. Ze zijn evenredig verdeeld over het lichaam. Dit betekent dat als je veel sproeten op je linkerarm hebt, je er waarschijnlijk ook veel op je rechterarm hebt.

Zomersproeten (solaire lentigines) ontstaan onder invloed van zonlicht. Door de ultraviolette straling wordt het melatoninegehalte in de huid hoger. Hierdoor ontstaan meer pigmentophopingen en dus meer sproeten.