waarom schrijf je maillot zo raar

je zegt toch gewoon majo? En waarom dragen majorettes geen majo's?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
4.6K

Antwoorden (8)

Volgens mij is het een frans leenwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het een leenwoord is uit het Frans. Het woord is afgeleid van maille, Frans voor maas (als in een visnet)

In Nederland is het een kledingstuk dat bestaat uit lange kousen en een broekje aaneen. In Vlaanderen wordt meestal een gympak bedoeld. In Frankrijk is het het tricot van een sporter (wielrenner) bedoeld, zo heb je maillot jaune dat gele trui betekent. Een maillot de bain is Frans voor badpak.

Vaak wordt beweerd dat het woord een eponiem is en dat deze afkomstig zou zijn van een bij de Parijse Opera werkende een kostuumontwerper met de naam Maillot. Deze zou een nauwsluitend kostuum voor dansers hebben ontworpen. Dit is echter een hardnekkig misverstand. Onderzoek wijst zelfs uit dat er nooit iemand met deze naam bij de Opera heeft gewerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Is een Frans woord. Net als portefeuille, dat schrijven we ook niet als portefuije.
13 jaar geleden
Het woord komt uit het Frans, en Fransen spellen zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een Frans woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We noemen het geen majo, omdat we mayonaise ook zo zouden kunnen noemen.
Ik bedoel maar: als we alle leenwoorden uit het Frans zouden 'vernederlandsen' zouden we vaker op dezelfde woorden uit kunnen komen. Dat maakt onze taal er juist niet eenvoudiger op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als aanvulling: het woord majorette komt uit het Engels. Een drumband heeft een major, een leider, die tevens twirlt met de baton, oftewel jongleert met de stok. Een majorette is een kleine major die ritmisch op de muziek beweegt en jongleert met de baton. Als het koud is zouden majorettes natuurlijk best maillots aan kunnen hebben, maar meestal hebben ze dan huidkleurige panties aan onder hun korte rokjes en lange laarzen. Dat ziet er aantrekkelijker uit.
Amadea
13 jaar geleden
Ach, die Fransen toch!!!