Ouderen in verzorgingshuis maar 1x perweek in bad mag en kan dat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
6K

Het beste antwoord

Ja dat mag, daar zijn geen regels voor. Er worden planningen gemaakt voor de verzorging, wie heeft welke zorg nodig en hoeveel tijd kost dit.
Naar aanleiding daarvan komt er schema met wanneer wie in bad kan, dat zal idd meestal niet vaker zijn dan 1 maal per weerk, simpel weg omdat er geen tijd voor is.

Het zou niet moeten mogen en kunnen.
Bewoners zouden zélf moeten kunnen kiezen, of ze 's morgens gewassen, gedouched of in bad willen.

Maar de tijd in de ochtend uren is vaak erg beperkt. Dan moet er veel gebeuren in een paar uur tijd, om iedereen op een respectabele tijd uit bed te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze meer betalen worden ze vaker gewassen zo simpel is dat.
fremar
13 jaar geleden
daar is het zeker niet aan gelegen hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hersencel, dat heb ik nog nooit meegemaakt en heb toch heel wat jaren doorgebracht in verpleeg en bejaarden huizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je veel geld heb koop je gewoon een villa en laat je die verplegers 24 uur per dag in je huis werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar gaat de vraag niet over, die gaat over mensen in bejaardenhuizen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Het zou niet moeten mogen en kunnen.
Bewoners zouden zélf moeten kunnen kiezen, of ze ‘s morgens gewassen, gedouched of in bad willen." Waarom zet je dit neer dan als de vraag daar niet over gaat?

Andere antwoorden (6)

De ouderen worden op bed gewassen als ze niet onder de douche gaan, en worden daar ook heel schoon van.
Heb jij wel eens een dementerende oudere die bijna niet meer op de benen kan staan, onder de douche gedaan?
Voor het personeel is dat niet op te brengen.
Daar moeten verrolbare douchestoelen en tilliften en/of draaischijven aan te pas komen. Met meerdere transfermomenten. De oudere mens vindt dat zelf vaak helemaal niet zo leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg schoon? Ik heb er respect voor dat je ervaring hebt in de zorg maar ik vind oudere die verzorging nodig hebben vaak onverzorgd. Ze stinken (mede ook door incontinentie) maar ook door te weinig douche of bad momenten. Het is ook zo dat mensen onder de douche toch schoner worden als je dit vergelijkt met het wassen op bed. Vind dit echt jammer en meer personeel zou ervoor zorgen dat de patienten hygienischer door het leven gaan.
Criminelen worden beter behandeld dan ouderen. Ja dat mag schijnbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,dat mag en dat gebeurt ook,tenzij er vrijwilligers zich voor zo'n klus aanmelden,de verzorging kampt door inkrimping van het budget met gebrek aan personeel en alleen verruiming van het budget,of hulp van vrijwilligers kan daar verandering in brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel ouderen hebben ook schrik om nog in bad te gaan ,zeker met al die moderne baden(omhoog,omlaag,kantellen...) en andere liftjes en moderne snufjes
fremar
13 jaar geleden
Sinds het dagelijks baden/douchen (bij velen) heeft postgevat, komt zo'n situatie ons voor als barbaars en komen we massaal in opstand.
Echter: ik weet dat heel veel mensen (ook zeer prominente Nederlanders) niet vaker dan 1x per week, of zelfs minder met badwater in aanraking komen.
En toen ik zelf een jong kind was (jaren 50) en minimaal om de dag in bad ging, oogstte dit enorm veel verbazing bij vriendinnetjes. Ten eerste al dat we een echt bad hadden, ten tweede het in hun ogen frequente ( en volgens hun overbodige) baden..
Geloof me: het was gebruikelijk dat men 1 x per week ging douchen of baden.
Onlangs was Maarten Van Rossem (bekende Nederlander, hoogleraar dus prominent figuur) zo eerlijk om te vertellen dat hij zich niet dikwijls wast. ( je verstoort er het zelfreinigend mechanisme mee!)Ik heb kunstenaars gekend (bekende ) die zich helemaal nooit wasten. (zelfde argument)
Tja..lastig.
Zorg ligt gevoelig momenteel. En ik ben iemand die vooraan in de rij staat om goed te zorgen voor zwakkeren in de samenleving.
Maar , de reele situatie vraagt van ons om prioriteiten te kiezen. Wat is het belangrijkst? Zelf vind ik een wandelingetje in de zon van meer belang dan een inspannende wasbeurt, voor een oudere. Of een bezoekje hier of daar, waar gelegenheid is voor een aangekleed praatje.
Misschien moeten we de bejaarden zelf mee laten denken.
En zo mogelijk: mee laten betalen voor dingen die moeilijk in het beschikbare budget te voegen zijn.
Ik weet het: dit is een lastig probleem. Maar laten we nuchter blijven.

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik ben terecht geattendeerd op eventuele incontinentie problemen. Dit verandert de zaak.. Dan wordt baden ineens wel wat meer een basic gebeuren, natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog een aanvulling op alle (nuttige) antwoorden die al gegeven zijn. Ik denk dat het er vooral om gaat dat er bewonergericht gewerkt wordt, dus in het belang van die desbetreffende bewoner. En hierbij kun je dus rekening houden met de persoonlijke wens van een bewoner, maar ook met wat jij als verzorgende vanuit je proffesionaliteit nodig acht voor die bewoner. Dus vindt iemand het heerlijk om in bad te gaan, laat diegene (als de mogelijkheden hiervoor zijn, fijn in bad gaan). En is een bewoner erg incontinent, dan kun je dus vanuit je professie voor een extra douchebeurt kiezen. Maar er zijn misschien ook bewoners die douchen vreselijk vinden of het niet nodig vinden. Nou, wat let je om dan een kattewasje te doen. Het gaat om het welzijn van de bewoner, dat je in zijn of haar belang denkt en daarbij de verschillende factoren tegen elkaar afweegt.