Hoeveel besteedt een Nederlandse vrouw gemiddeld aan kleren per jaar?

En dan heb ik het niet over superdure merken maar gemiddeld (H&M, Zara etc), een vrouw tussen de 25 en 55 met 'normale' (maar war is normaal...)interesse voor mode. Ben benieuwd of ik meer of minder dan gemiddeld aan kleding uitgeef!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Mode
20.7K
LeonardN
5 jaar geleden
Je stelt een onmogelijke vraag. Niet door een gemiddelde te vragen, maar door allerlei voor jouw hoofd geldende uitsluitingen te geven.
"met 'normale' (maar war is normaal...)interesse voor mode"
Precies dat.
Het gemiddelde wat een vrouw uitgeeft (als je het gaat splitsen in meer categorieën) zal voor een groot deel afhankelijk zijn van de bestedingslimiet, en inderdaad de interesse voor mode. Een beter beeld zou je wellicht krijgen als je gezinsinkomen vergelijkt met kledinguitgaven.
Maar ook gezinssituatie en alleen/tweeverdiener zal invloed hebben.
De vraag is of dit soort gespecificeerde onderzoeken en getallen gedaan zijn en bekend zijn. Hoeveel besteedt een vrouw gemiddeld aan kleren per jaar?
Die vraag is prima te beantwoorden. Alles daarna is onmogelijk te interpreteren wat jij precies bedoelt.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Het ene jaar bijna niets het volgende jaar weer heel veel, hangt er vanaf wat er stuk gaat of wat ik tegen kom.
marjolein55
5 jaar geleden
Ligt er maar net aan hoeveel een vrouw te besteden heeft en hoeveel ze daadwerkelijk uit wil geven aan kleding.

Antwoorden (1)

Gemiddeld geven vrouwen per jaar zo’n € 800,- aan kleren uit blijkt uit een onderzoek van Kortingscode.nl. Mannen geven gemiddeld meer geld uit aan kleding dan vrouwen. Per maand besteden mannen 73 euro aan kleding, bij vrouwen is dit 66 euro per maand.

Dit komt niet overeen met wat een gemiddeld gezin per jaar kwijt is aan kleding volgens cijfers van Modint.
• 1265 euro gaat per gezin op aan kleding.
• De lagere inkomens (de onderste 20 procent) spenderen gemiddeld iets meer dan 4 procent van het totale gezinsbudget aan kleding en schoenen. Bij de 20 procent met de hoogste inkomens liggen die uitgaven een procentje hoger.
• Er is ook een groot verschil te bespeuren tussen diverse leeftijdsgroepen. De groep jongvolwassenen tussen de 25 en 35 jaar geeft het meeste uit aan kleding en schoenen (5,4 procent), gevolgd door de groep met een hoofdkostwinner tot 25 jaar oud. De groepen 55-75 (3,2%) en 75-plussers (2,8%) zijn het spaarzaamst als het op mode-uitgaven aankomt.
SimonV
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Of de getallen niet overeenkomen is maar de vraag, althans, dan moet je even kijken wat er gemeten wordt.
Modint noemt ook 1600 eu met schoenen en dat is denk ik ook gemeten in dat andere onderzoek.
En als je man+vrouw optelt en verzint dat ouders voor kinderen kopen kom je met 800+876=1676 toch best in de buurt. Niet als commentaar op je antwoord bedoelt, maar ik denk dat als je zo kijkt de getallen best betrouwbaar zijn.
Ik vat schoenen ook onder kledingbudget, ik denk de vrager ook.
SimonV
5 jaar geleden
Bij het andere onderzoek worden geen schoenen genoemd. Bovendien bestaat een gezin ook uit kinderen...
Amadea
5 jaar geleden
Oef, wat veel! Dus er zijn ook nog vrouwen die nóg meer dan 800 euro uitgeven aan kleding? Wat een verspilling!
LeonardN
5 jaar geleden
worden geen schoenen genoemd. Nee klopt. Dus zitten ze erin zou ik zeggen. Schoenen zijn een vorm van kleding. Ik zou nooit verzinnen als onderzoeker kleding van schoenen te splitsen, maar als je het doet dan vermeldt je dat neem ik aan. Nou, dat doet Modint netjes, en ik ga er dus vanuit dat in het andere onderzoek ook schoenen zitten, net als stropdassen en sokken en broeken en riemen en jassen. Die ook allemaal niet genoemd zijn, maar er ook inzitten naar ik aanneem. bestaat een gezin ook uit kinderen
En lees deze: "en verzint dat ouders voor kinderen kopen kom je"
Misschien dat je dan op een paar aan kleding geld verkeerd zit voor ~12-18 jarigen.