Hoe kuis je best je oren uit?

Want naar 't schijnt, duw je het oorsmeer met een stokje nog meer naar binnen waardoor de gehoorgang verstopt kan raken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.8K

Het beste antwoord

Het beste kuis je je oren NIET; dat kunnen ze heel goed zelf. Heb je er echter veel last van, omdat het oorsmeer soms bij verhoogde productie wat kan kriebelen, dan kun je het beste werken met een haakje dat het oorsmeer wel naar buiten haalt, maar niet verder het oor induwt. Beslist GEEN wattenstaafje dus; dat is eigenlijk alleen geschikt voor de oorschelp.

Oorreinigers (zie afbeelding) zijn te koop bij de apotheek, of via Internet. Een haarschuifje of dikke stopnaald werkt trouwens ook prima.

Toegevoegd na 51 seconden:
Wanneer het overigens heel ernstig is, en je zelfs aan je gehoor gaat merken dat het niet goed gaat, kun je je oren het beste bij de huisarts een keer laten nakijken en eventueel uitspuiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je oren best niet doen?! Dat is echt vies! Op den duur kan iedereen vanop meters afstand je oorsmeer zien zitten! En dit heb ik echt al eens meegemaakt.

Andere antwoorden (6)

Je kan je oren het beste onaangeraakt laten. Zoals je zelf al zei is het gebruiken van wattenstaafjes niet aan te raden. Daarbij komt nog dat het oor geen ingang is ( in tegenstelling tot je neus en mond).

Als je echt ongerust bent over de inhoud van je oor, kan je langs de huisarts gaan. Die kan bij een overmatige oorverstopping je oor goed schoonmaken met vakkundigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat ze vaak zeggen dat met een wattenstaafje slecht is, maar bij mij werkt het goed. Ik merk dat als ik het een week niet doe, mijn oren pijn gaan doen, warm worden enzo. En dat gebeurt niet als ik het elke paar dagen doe, in sommige perioden liefst elke dag.
Maar ik zorg wel dat het staafje als ie naar binnen gaat precies door het midden van de oorbuis gaat, zodat ie niks aanraakt, en pas mijn oor raakt als ik ermee richting buitenkant beweeg, als je begrijpt wat ik bedoel. Op die manier is de kans dat je het naar binnen drukt ook redelijk klein lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig ook spuitbussen in de handel die oorsmeer snel losmaken en de boel is er zo uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn broer gebruikt het omdat hij steeds proppen in zijn oren heeft. Je kunt het zo kopen bij de drogist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het oor heeft een zelfreinigend vermogen. De gehoorgang reinigt zichzelf op drie manieren:

■Het oorsmeer droogt in, wordt korrelig en ‘rolt’ eruit
■De huid in de gehoorgang vernieuwt zich langzaam naar buiten toe en neemt daarbij het smeer mee
■Het kaakgewricht masseert het oorsmeer naar buiten tijdens het kauwen, gapen en praten

Alleen het oorsmeer dat zichtbaar is, mag je alleen met een wattenstaafje (gebruik geen andere middelen ook niet die middeltjes die speciaal zijn gemaakt om het oor te reinigen) weghalen. Ga nooit dieper in de gehoorgang want:

■Je kunt de huid van de gang beschadigen waardoor je meer kans loopt op ontstekingen
■Je duwt het oorsmeer juist nog dieper het oor en verstoort het zelfreinigend vermogen van het oor
■Je masseert de kliertjes in je oor die het smeer aanmaken waardoor deze juist nog meer oorsmeer gaan produceren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de apotheek kun je ook een vloeistof kopen die het oorsmeer verdunt als je hier een teveel aan hebt. Dit gaat zonder recept. Beetje druppelen en later onder de douche even je oor uitspoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén keer per week voor het slapen gaan per oor een paar druppeltjes Earex (o.a. te koop bij Etos)doen met een watje in het oor en je oor maakt geen overmatig oorsmeer meer aan...