Hoe komt het dat ik best wel veel armhaar heb en mijn zus niet? en waarom krijg je armhaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
5.2K

Het beste antwoord

Ieder menselijk lichaam is bedekt met vellushaar, een dun, kleurloos en nauwelijks zichtbaar soort haar.

Het lichaamshaar van mensen heeft in veel geen duidelijke functie meer , omdat een mens inmiddels te weinig haren heeft om zichzelf ermee warm te houden of af te koelen. 'Kippenvel' is een restant van de ooit isolerende werking van lichaamshaar. Het hoofdhaar van mensen heeft voornamelijk een esthetische functie.

Door een stijgende hoeveelheid androgenen die tijdens de puberteit worden aangemaakt, verandert het vellushaar op sommige plekken in terminaal haar. Het volume neemt toe, de haren worden zwaarder en krijgen meer kleur. Wat er verandert en hoe deze veranderingen plaatsvinden, hangt, naast het geslacht, af van de genetische bepaling, de hormonale status en de leeftijd.

De haargroei wordt dus voor een deel gestuurd door hormonen. Testosteron en andere mannelijke hormonen zijn hierbij belangrijk. Bij een kleine minderheid van de vrouwen is er sprake van een verhoogd testosterongehalte in het bloed. Bij verreweg de meeste vrouwen zijn deze testosteron hoeveelheden echter normaal.

Noord-Europese vrouwen met een licht huidtype hebben meestal een weinig opvallende lichaamsbeharing. Wanneer de beharing toch opvalt wordt dit tegenwoordig al ( te?)snel als abnormaal
ervaren. Bij vrouwen afkomstig uit het Middelandse Zee-gebied wordt een zekere mate van donkere lichaams- en gezichtsbeharing als normaal gezien (maar ook daar wordt het meestal niet op prijs gesteld…).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Haren op je armen is heel normaal, net zo als haren op je benen.
Als je dat nog niet zo hebt op je 12de dan komt dat nog.

De hoeveelheid haar verschilt van persoon tot persoon.
Dat zit in je en daar kan je niet zoveel aan doen.
Maar het kan ook nog zijn dat later blijkt dat jouw zus meer haren heeft.

Meestal staan wat kleine blonde haartjes op je armen mooier dan een helemaal gladde en kale huid. Ga dus vooral niet beginnen met ontharen als er niet zoveel groeit, want het kost je een hoop tijd en gedoe om het allemaal bij te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zou kunnen dat jij veel magerder bent als je zus, en daarom meer armhaar hebt. had ik een keer op tv gezien.

het zou ook kunnen dat jij iets meer mannelijk gen hebt.
(daarmee bedoel ik niet dat je straks ook borsthaar gaat krijgen enzo ;p)