Hoe werd vroeger het haar gefixeerd?

Hoe hielden ze de golfjes en de krulletjes vroeger in hun haar ( o,a in de pruikentijd bijvoorbeeld) toen er nog geen haarlak, schuim en gel bestond.
De pruiken werden ook van echt haar gemaakt, ze deden dit met warme ijzers etc maar hoe hielden ze dit de hele dag goed.
Ik heb smorgens met veel moeite krullen en met de beste wil ter wereld zijn ze smiddags al weer weg, wat ik er ook insmeer. Hoe deden ze dat vroeger toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
4.8K

Het beste antwoord

Bij pruiken werd suikerwater gebruikt, bij het eigen haar pommade, een haarzalf op basis van dierlijke vetten. Het haar daarmee behandelen werd 'pommaderen' genoemd.
Het is zelfs tegenwoordig nog te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij gebruikten ze daar suikerwater voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ... zou ik ook denken...
In de pruikentijd konden ze er niet veel van, en daarom droegen ze pruiken van geitenhaar en zo. Van die vieze dingen met luizen erin. Het haar eronder was natuurlijk ook niet veel.
In de 19e eeuw, zie je veel gekroeste haren. Er werden benen pennen gebruikt om e.e.a. vast te zetten, gladde haren zie je niet veel op schilderijen.
Lange haren kun je knopen tegen het hoofd. Ik had een oudtante die had heel lang haar en knoopte dat tot een knotje, daar kwam geen speld aan te pas.
Het een beetje los zitten van haar, dat hoorde gewoon, met accepteerde dat.

Die geplakte en precies gegolfde haren kwamen pas in de Jugendstilperiode. Toen zal er inderdaad wel suikerwater zijn gebruikt. Of bijenwas.

Dit is een antwoord gebaseerd op museumbezoek en lezen. Ik heb er niets op gegoogled.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve suikerwater ook:
Bier is er ook al heel lang.
Ei.
een ei door de shampoo mengen en dit 10 min laten intrekken. Spoelen met lauw water (zeker geen warm of heet water of het ei stolt in je haar !). Dit is een zeer goede haarversteviger.

Allerlei soorten olie.