In veel reclames zeggen ze dat bijv. 83% van de gebruikers met het product tevreden is. Is dat echt zo of is het gewoon een smoes?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op het moment dat gesteld wordt dat 83% van de gebruikers tevreden is, kan worden aangenomen dat deze claim klopt. Zo niet, dan kan de producent/aanbieder met de ReclameCode om de oren geslagen worden. Onduidelijk is echter hoe "hard" dit cijfer is. Is de getrokken steekproef (http://nl.wikipedia.org/wiki/Steekproef) representatief? Welke betrouwbaarheidsinterval (http://nl.wikipedia.org/wiki/Betrouwbaarheidsinterval) is gebruikt Trouwens... het is niet onlogisch dat gebruikers tevreden zijn. Immers,als 83% van de gebruikers tevreden is, waarom is dan die 17% nog niet overgestapt? Een les uit de marketing (hierboven genoemd) is "promise less, deliver more". Er zijn cases bekend waarbij een score van 100% werd gehaald, maar dat dit gecommuniceerd is als "meer dan 90%", omdat de reclameman inschat dat een 100% claim vooral weerstand bij de doelgroep oproept.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Betrouwbaarhe...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Steekproef

Meestal word het getest bij een aantal mensen, bijvoorbeeld bij honderd mensen. Het is best mogelijk dat 83% van die honderd mensen tevreden is, maar als je het op de duizend mensen zal testen komt er weer een totaal ander percentage uit. Het is dus echt zo, maar de verhoudingen kloppen meestal niet helemaal! Toegevoegd na 1 dag: Het staat er trouwens ook vaak ik (hele) kleine lettertjes bij, op hoeveel mensen het is getest.

Ik persoonlijk denk dat het een verkoops smoes is zo hadden we ook eens 8 krasloten gekocht er stond op 1 op de 2 winkans maar geen 1 x prijs

Een smoes of een aanname. Ze zeggen dat omdat ze klanten laten testen of vragen naar hun bevindingen. Maar als ze dat bij een paar 100 mensen doen, weten ze nog steeds niet hoe miljoenen anderen er over denken. Denk maar na hoe vaak ben jij gevraagd voor zoiets? Het is dus pure onzin.

dat noemen we nu marketing. Je kan moeilijk 83% ontevreden gebruikers aan het woord laten. dan verkoop je niet veel meer.

Er zijn veel dingen die in reclame beweerd worden, en bijna alles is volledig gemanipuleerd om alleen maar heel erg goed naar voren te komen. Als er staat dat 83% van de gebruikers tevreden is, dan vraag ik me af: - wie zijn die gebruikers dan? (allemaal medewerkers van dat bedrijf?) - hoeveel gebruikers waren dat (als het er slechts 6 waren, en 1 was niet tevreden, heb je ook 83% over) - hebben die gebruikers het al lang gebruikt? Hoe kan dat bij een nieuw produkt? - hoe tevreden waren die gebruikers? Waren ze tevreden omdat ze het gratis kregen? en ga zo nog maar even door. Nee hoor, die percentages die genoemd worden in de reclame, die kun je gerust vergeten (je rimpels worden 71% minder diep!! hahaha!!).

Omdat de onderzoekmethode niet bekend is, heb je weinig aan dat getal. Trouwens, in dit geval: als 17% ontevreden zou zijn, en 't ging om mijn product, dan zou ik dat veelteveel vinden.

Het betekent niets. En tevreden waarmee? Hoe hebben ze dat onderzocht? Ken je de reclame van de Nederlandse Energiemaatschappij. 94% zou goedkoper uit zijn. Ik vroeg aan ze wie die 6% zou zijn die duurder uit was. Nooit een antwoord gehoord. Reclames bevatten altijd leugens, neem dat van mij aan.

Wellicht gaat het zo: Vraag nummer x in de 'enquete' Bent u ontevreden met het gebruikte product? Antwoord: Ja, 17 van de 100 is ontevreden. Dus als reclamemaker maak je het jezelf heel makkelijk. Dan is dus 83% tevreden.

Het is altijd een verkoopleugen, want als het geen legen zou zijn, dan zouden ze alle gebruikers naar hun mening moeten hebben gevraagd en dat doen ze niet.

Allemaal kul, net als die wonderlijke niet-uit-te-spreken stoffen die in sommige producten zitten.

Als je niet te vreden bent ga je een andere produckt gebruiken.... dus als je het blijft gebruiken dan ben je toch tevreden ? Die 17 % heeft het dan wel eens gekocht maar daarna niet meer omdat ze het geen goed produckt vonden :-) Zo heb je altijd gelijk als je reclame maakt. Gewoon op je eigen ervaringen en van je omgeving afgaan, dat is meestal de beste reclame.

Ja dat is echt zo anders mogen ze het niet zeggen. Maar het staat altijd in de context van "Bij 83% van de geteste mensen heeft het effect". Maar meestal staat er ook in hele kleine lettertjes bij (die overigens bijna niet te lezen zijn) dat het op 200 mensen is getest. Dus dat zouden er dan in dit geval 166 van de 200 zijn waarbij het helpt.

Mij is opgevallen dat men vaak sreekt over een percentage van de ondervraagde, dit zegt namelijk heel weinig asl je niet weet hoeveel van de ondervraagde he product ook echt kennen. Er zit vaak heel veel vervuiling in die vragenlijsten en vooral nu op internet. En om dat uit te zoeken...... Je kunt dan van die lijsten invullen voor parels of klic of andere punten en bonuspunten. Ik zie het dan ook als pure marketing om net die twijfelaas nog over de streep te tekken.

Kennispartner van GoeieVraag

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100