Hoe kun je zien of voelen of een zwart t-shirt luchtig zit bij warm weer?

Gaat o.a. om zwarte bandshirts die soms echt onprettig zitten bij warm weer (vanaf ca. 20 graden).
Dit ligt aan de soort stof want het is niet bij alle zwarte shirts onprettig.
PS: alle bedoelde shirts zijn van katoen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
1.7K
Amadea
9 jaar geleden
Honderd procent katoen? Het maakt namelijk uit of er ook elasthan in zit. Dat zijn strakkere shirts die bij warmte minder prettig zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, alle shirts zijn als volledig katoen gelabeled en zijn géén strakke shirts. Vandaar ook de vraag hier...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien omdat het zwart is en geen wit dat de zon min of meer afkaatst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maria, je hebt de vraag niet goed gelezen.
Het gaat alléén over zwarte shirts met een onderling verschil in comfort bij warmte.
Amadea
9 jaar geleden
Hebben de shirts allemaal dezelfde stofdikte? Ik heb poloshirts in diverse diktes, en dat maakt echt uit in hoe warm ze zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat er inderdaad verschil in dikte is,er zijn hele goedkope soorten waarvan bandshirt zijn gemaakt,maar ook de wat betere soort en die zijn vaak dikker van stof.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zit soms wel iets verschil in dikte van de stof, maar het is niet altijd zo dat alle iets dikkere shirts juist te warm zijn.
De ventilatie/luchtdoorlatendheid van de stof is ongelijk en dat is (waarschijnlijk) niet goed te beoordelen wanneer je een shirt koopt.
Fabrikanten zouden hier wellicht meer aandacht aan moeten schenken.
Dezelfde vraag zou ik ook kunnen stellen over schoenen, die zitten ook vaak onnodig warm en dit is niet altijd meteen goed te beoordelen bij aankoop.

Het beste antwoord

100 % katoen is 100 % katoen, tricot is tricot. Het enige waar verschillen in kunnen zitten is de dichtheid van de stof , de dikte van de stof en de gebruikte verf en mogelijke apprets.

Bandshirts zijn in de regel van een dichte, dikke katoen gemaakt, omdat de afbeeldingen zpo lang mogelijk goed moeten blijven, en die gaan nu eenmaal langer mee op een stevige ondergrond dan op een slappe. Met uitzondering van een hete zomerdag echter, zijn die jaarrond ook wel het prettigst om te dragen. Mert het vaker wassen was je er wel wat pap en verf uit, waardoor ze iets soepeler worden, maar het blijven ' warme' shirts.

Voor de zomer kun je beter op zoek naar een wat dunner gebreide stof (van een dunnere draad) die ook beduidend lichter in gewicht is. In plaats van katoen zou je ook kunnen kiezen voor viscose rayon ; dat klinkt heel plastic, maar dat is het niet. Het draagt en gedraagt zich als een dunne katoen en voelt koel op de huid. Een andere optie is kiezen voor shirts zonder mouw ; dat scheelt gigantisch, zelfs als je normale katoen hebt.

Het is moeilijk te beoordelen of een shirt warm gaat zitten in het dragen. Het gewicht is van belang, het model (mag niet te strak zitten ; warme lucht moet er onder kunnen opstijgen ) , het gewicht , maar zeker ook hoe vaak het gewassen is. Een splinternieuw nooit gewassen shirt bevat vaak nog veel bestanddelen die je er later uitwast, en die nu bijdragen aan het gewicht en de dichtheid van de stof.

Bandshirts worden gemaakt van grote partijen t-shirts in een beperkt aantal maten, en in de regel zijn dat niet de duurste shirts van de gladste soort katoen. Gemerceriseerde katoen (katoen waarvan de draad heel glad is gemaakt. Een vezelige draad houdt natuurlijk meer warmte vast) is het best en draagt het aangenaamst. Het is niet per definitie erg veel duurder dan gewone wat ruwere katoen. Helaas staat er lang niet altijd op dat het gemerceriseerde katoen is. Voor het ongeoefende oog en de ongeoefende hand is het soms erg moeilijk te beoordelen.

Het beste kun je een shirt waarvan je weet dat het pretig draagt goed ' bestuderen' ; heel goed voelen, kijken, ruiken, trekken, proppen, (droog en nat) om te ' leren' hoe een shirt wel of niet moet voelen. Met een nieuw shirt kan het dan nog niet makkelijk zijn - wederom door het gebruik van appretmiddelen die er nog uit moeten wassen - maar uit de shirts die je al hebt, moet je zo uiteindelijk wel redelijk kunnen beoordelen wat de beste keus is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Het is inderdaad best lastig te beoordelen (als je via internet koopt al helemaal niet), maar ik weet nu toch weer iets meer :-)