Wat is het verschil tussen schieten en piercen?

Ik wil graag een helix, maar iedereen zegt dat ik die moet laten piercen. Wat is eigenlijk het verschil?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
5.4K

Het beste antwoord

Helixpiercings werden jaren geleden vaak gewoon bij een juwelier geschoten met een apparaat waar ook oorlelgaatjes mee geschoten worden. Inmiddels wordt dit niet meer gedaan in Nederland omdat het kraakbeen door de kracht van het schieten kan versplinteren waardoor het minder goed geneest. In extreme gevallen kan er zelfs een bloemkooloor door veroorzaakt worden.
Daarom wordt aangeraden om het te laten piercen bij een piercingshop. Er wordt dan met de hand een naald doorheen geprikt waarna er een echte oorbel in gedaan wordt. Dit kost meestal rond de 40 a 50 euro.

Verzorging
Nadat de piercing is gezet moet het wondje goed schoongehouden worden. De adviezen wat betreft de verzorging kunnen verschillen per piercingshop, maar over het algemeen wordt aanbevolen de piercing 1 a 2 keer per dag schoon te maken. Waar voor oorlelgaatjes vaak sterilon of alcohol wordt meegeven, wordt dat voor helixpiercing juist afgeraden omdat die middeltjes erg agressief zijn waardoor ook goede bacteriën gedood worden. Een simpele antibacteriële zeep (gewoon te koop bij een drogist) is het beste. Laat de zeep even intrekken en spoel het daarna af. Ook tussentijds aan de piercing draaien is geen goed idee. Het wondje wordt daardoor namelijk steeds weer opengedraaid waardoor het niet geneest en kan gaan infecteren. Sommige mensen beweren dat een piercing vastgroeit als het niet losgedraaid wordt, maar dat is niet waar. Een piercing zal niet aan een lichaam vastgroeien. Het kan weleens voelen alsof de piercing vastzit, maar dat komt meestal doordat er wat wondvocht vastgekoekt zit.
De genezing duurt zo’n 3 tot 9 maanden. Dit is veel langer dan de genezing van een oorlelgaatje omdat kraakbeen langzaam geneest. In sommige gevallen is slapen op het gepiercete oor erg pijnlijk. Houd hier dus rekening mee. Ook is het een plek waar makkelijk iets achter blijft haken (haar, kleding) waardoor het steeds opnieuw geïrriteerd raakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon in de oorlel mag de juwelier nog wel gaatjes schieten, maar op de delen waar het kraakbeen zit niet meer, al zal dat ook nog wel gedaan worden. Graag een link dat dit niet meer mag in de oorlel, dit is mij onbekend. Ook bij het schieten is de genezing bij sommige personen erg pijnlijk en komt het voor dat er op dat oor niet geslapen kan worden. En ja, de voor en nazorg is de eerste stap naar genezing. https://www.siebeljuweliers.nl/oorgaatjes-schieten

Andere antwoorden (1)

Beide heet in het Engels piercing. Gaatje maken. Oor(lel)gaatjes worden echter met een speciaal pistooltje geschoten. Vandaar dat we in Nederland zeggen. Gaatjes schieten. Vrijwel alle andere gaatjes worden geprikt. Ofwel om interessant te doen zeggen we: gepierced.