Is leer duurder geworden de laatste jaren?

bijv. leren jassen, broeken, ga maar door. Zo ja in welke mate en waardoor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode
Amadea
10 jaar geleden
Niet alleen leer, maar vrijwel alles is duurder geworden. Het kost in euro's nu gemiddeld hetzelfde als de prijzen in 2001 in guldens waren. Dus in 13 jaar tijd zijn de prijzen meer dan verdubbeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn ook normale prijssteigingen misschien. Ik had vernomen dat leer extra is gestegen en wil graag weten waarom.

Het beste antwoord

Ja, alle van leer gemaakte artikelen zijn duurder geworden omdat leer zelf duurder is geworden. Het is wel drie maal zo duur als 13 jaar geleden.

Als reden wordt gegeven dat de welvaart in China stijgt:

http://www.refdag.nl/nieuws/economie/leerprijs_in_achterhoek_piekt_door_extra_vraag_uit_china_1_734856

Toegevoegd na 22 seconden:
Doordat de Chinezen steeds rijker worden, stijgt in de Achterhoek de prijs van leer.

Een meter van het goedkoopste meubelleer kost nu 25 euro, in 2001 was dat nog 9 euro, meldde Het Financieele Dagblad vandaag. Een mooie stierenhuid kostte voor de crisis nog 35 euro per meter, maar daar moet nu ruim 100 euro voor worden neergeteld.

China is doorslaggevend in die prijsstijgingen: de middenklasse is er in opkomst en het land telt meer dan 1 miljoen dollarmiljonairs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je reactie maar ik snap het nog niet helemaal. Wat heeft de middenklasse in China te maken met leerprijs stijgingen in de Achterhoek dat word niet uitgelegd.
Utrecht
10 jaar geleden
Vraag en aanbod: doordat de groep Chinese middenklasse groeit, komen er meer consumenten die leer kopen. Dus meer vraag naar leer, waardoor wereldwijd de prijs stijgt.