Wat is het verschil tussen polyester en katoen

Ik heb gister voor mij en mijn nichtje een carnavals tuinbroek gekocht en toen ik thuis kwam, zag ik dat er eentje gemaakt was van katoen en de ander van polyester de kleuren etc. Waren wel precies hetzelfde dus nu vraag ik me af, wat is het verschil tussen katoen en polyester? en wat is beter?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode
45K
Ivana
10 jaar geleden
Verkleedkleren voor de kinderen altijd van puur katoen gemaakt/genaaid, inderdaad in verband met brandgevaar polyester.

Het beste antwoord

Beide stoffen hebben hun eigen positive en negative eigenschappen.
Katoen is een natuurlijke stof gemaakt van de katoenplant. de belangrijkste eigenschappen zijn dat hij met de eerste keer wassen een klein beetje krimt in de was en dat de stof vochtregulerend is. je gaat dus mindersnel zweten. na een aantal keer wassen zie je ook de kleur van katoen afnemen.
Polyester daarintegen is een syntetische stof die vormvast en kleurecht. echter ga je in polyester wel eerder zweten.

Toegevoegd na 11 minuten:
Overigens raad ik niet aan om de katoenen overal op een hogere tempratuur als 30° te wassen. Doe het ook vooral niet in de droger.
Maar dit zal ook gelden voor de polyester overal omdat de kwaliteit van carnavalskleding vaak redelijk laag ligt. Kijk dus goed naar het wasvoorschrift.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Zowel polyester als katoen, kunnen op 40 graden worden gewassen.
Er is nog een verschil: polyester droogt veel sneller en hoeft niet gestreken te worden. Verder vind ik jouw antwoord prima, dus zeker een plusje waard.
Thecis
10 jaar geleden
Houdt wel rekening met (open) vuur. Polyester smelt direct bij vuur en persoonlijk draag ik het niet op evenementen (zoals bijv carnaval).
Met sigaretten smelt het wel, maar echt link is het dan niet, maar wellicht iets om rekening mee te houden.