Is lippenstift schadelijk voor je gezondheid?

Mijn tante doet al zeker 30 jaar lippenstift op haar lippen. Dus dacht ik, is dat schadelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
2.9K

Het beste antwoord

Een Amerikaans onderzoek heeft een zeer verontrustende ontdekking gedaan. Volgens de U.S. Food and Drug Administration is een groot deel van de lipsticks die op de beautymarkt verschijnen erg schadelijk voor de gezondheid. Dat komt omdat heel wat cosmeticamerken lood aan de lipsticks in kwestie toevoegen. Lood is echter een zeer gevaarlijke stof voor zwangere vrouwen en kinderen. Na onderzoek blijkt dat het leer- en gedragsstoornissen kan teweegbrengen. Namen van merken wil de U.S. Food and Drug Administration liever niet vrijgeven, maar wat ze wel kunnen meedelen is dat voor niet minder dan 61% van de lipsticks in de winkel lood gebruikt werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Lippenstift is goed voor je lippen vanwege de vette basis die het kleurtje moet dragen. Als je je lippen stift, vet je ze eigenlijk in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee is niet schadelijk... Het is niet toxisch noch noxisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn bepaalde merken die lippenstift produceren waarbij nog steeds lood wordt gebruikt. Lood in lippenstift is echter wel schadelijk voor de gezondheid. Met name voor zwangere vrouwen en kinderen.

In 2007 bleek dat 61% van de lippenstiften nog lood bevatte. Op de ingredientenlabel van de lippenstiften staat niet aangegeven of er idd lood in zit verwerkt, dus het is moeilijk voor jou of je tante om te bepalen welke lippenstift wel of niet veilig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een jaar geleden is een onderzoek opgestart naar het gebruik van lood in lippenstift. Er is naar voren gekomen dat er nog steeds verschillende cosmeticamerken zijn die lood gebruiken in hun producten. Dit onderzoek is echter nog steeds niet afgerond.

Lood is een gifstof die schadelijk kan zijn voor de gezondheid, vooral bij zwangere vrouwen en kinderen. Zo zou het leer- en gedragsproblemen veroorzaken. De U.S Food and Drug Administration, die het onderzoek uitvoert, heeft ondanks verzoeken van de regering en diverse gezondheidsinstellingen nog steeds geen testresultaten uitgegeven, waardoor de bewuste lippenstift nog verkocht wordt.