Waarom noemen sommige mensen een sjaal een das?

Vrij veel mensen noemen een sjaal een das maar waarom? en waarom bestaat de vergissing überhaupt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode
7.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar mijn idee is een "stropdas" (onderste plaatje) één bepaald soort das. Das is algemener.
Je kunt elke "stropdas" wel "das" noemen, maar andersom niet.
Een sjaal is ook een das en een vlinderstrikje ook.
Amadea
10 jaar geleden
Een sjaal is van dunne stof, en een das is gebreid, gehaakt of van fleece.
Een stropdas is een ander soort das. Die wordt geen sjaal genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grappig; voor mij hoeft een sjaal niet persé van dunne stof te zijn.
Zoeen van dunne stof, die bedoeld is voor binnenshuis, noem ik een "sjaaltje".
Eén voor buiten, van welk materiaal dan ook, kan voor mij zowel das als sjaal zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja zo denk ik daar ook over marjol31n, dat is een sjaaltje, zo'n ding van dunne stof zou ik geen sjaal noemen. Een sjaal is dat gebreide ding die ik vroeger om moest als het koud was. Dat noemden we geen das maar zo'n ding als op de onderste foto noem ik ook geen das maar stropdas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien wordt ook swawl bedoelt ipv sjaal?

Het beste antwoord

Omdat beide woorden synoniem zijn.

Een sjaal is:
omslagdoek, shawl, sjerp, stola, das
Das is dus een goed woord voor sjaal.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjaal

Deels is het ook streekgebonden denk ik.
In Brabant spreekt men over een das of een winterdas als het ding wat dikker is
en vooral bedoeld voor de warmte en
over een shawl als het een fraai dun exemplaar betreft.

das:
de das zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [dɑs] Verbuigingen: das|sen (meerv.) 1) langwerpige en brede lap stof om je hals
Voorbeeld: `een das omdoen tegen de kou`
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is geen vergissing, een das kan zowel voor een stropdas gebruikt worden, als voor een sjaal, dat is correct Nederlands.