Welk product kan ik het beste gebruiken om m'n leren kleding/schoenen/tas te beschermen?

Ik gebruikte tot nu toe zo'n spray die je mee 'krijgt' in de winkel, maar is inwrijven met wax/creme/'smeer' niet beter? Heb altijd het idee dat die spray een laagje legt dat niet in het leer trekt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga naar een goede schoenmaker en vraag daar om advies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer dat mevrouwvandenBerg gereageerd heeft en niet geantwoord. U had nl het beste antwoord, mevrouw. Ben naar een schoenmaker geweest en die raadt me af om smeer, wax, gel of creme te gebruiken. De kleurloze producten maken een leerproduct altijd donkerder nl. Je zou kunnen gokken met een gekleurde creme, maar dat wil ik niet. Het blijft bij een spuitbus dus. Regelmatig spuiten zou 't 'm moeten doen...

Antwoorden (1)

De spray die jij gebruikt zorgt ervoor dat het water en vuil afstoot. Het trekt niet zo zeer in maar zorgt voor een beschermend laagje. Deze spray kan je idd gebruiken voor het insprayen van je schoenen, tassen en evt jassen, en is geschikt voor stoffen als leder, suede, nubuck en textiel.

Wax(spray) voedt het leer zodat het flexibel blijft en zorgt voor een beschermde laag. Het beste kan je het aanbrengen met een doekje of sponsje. Wax kan je echter uitsluitend gebruiken op gladleer.
Omdat antirainspray wat flexibeler is qua stoffen wordt deze vaker meegegeven. Het voedt niet, maar het beschermd het product wel.