Kan je bruin worden van de zon, indien je achter een raam staat?

Concreet: blokkeert het raam de UV-straling?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Mode
6.2K

Het beste antwoord

Glas absorbeert wel UV-straling, maar niet voor 100%. Achter glas kun je dus wel degelijk bruin worden, maar dit gaat natuurlijk wel een stuk minder snel dan zonder glas ervoor. Ook zal het bij dun glas sneller gaan dan bij dik glas en dient het glas natuurlijk geen UV-werende coating te bevatten.
Mijn vader had een tomatenkwekerij. Deze tomaten verbouwde hij in kassen (glas). Hij en zijn medewerkers zagen er altijd gebruind uit. Voor mij een bewijs dat je wel degelijk bruin kunt worden achter glas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

UV-licht wordt voor het grootste deel teruggekaatst door je ruiten. Je kunt wel bruin worden, maar het zal bepaald niet snel gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oké Bedankt!
Het ultraviolete licht waar we van verbranden of bruin worden licht ongeveer tussen de 4000 en 100 A(ngstrom units) Na onderzoek is eruit gekomen dat het deel van de ultraviolete straling waar tussen 2,900-3,050 het meest effectief is om te 'bruinen'en in het bijzonder het 2,967 A(nstrom) nivo.

Normaal auto glas houd alle ultraviolete straling tegen toto 3000 A..... Dus dan is er nog maar heel weinig over om bruin van te worden, MAAR HET KAN DUS WEL ! Het duurt alleen veel langer. Tijdens al die lange autoritten zal je dus best een kleur krijgen, want dan zit je relatief stil te bakken onder een raampje. Terwijl je dat thuis nooit zal uithouden achter een raam fel in de zon. Dan kan je beter vol in de zon aan het strand zitten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry heb dezelfde link geplaatst. Was niet de bedoeling!
Nee dan zul je achter kwarts glas moeten gaan zitten, dan wordt je wel bruin. Dit glas laat wel UV straling door.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er wordt beweerd van niet, de UV stralen die je bruin maken worden geblokkeerd/gereflecteerd. Je kunt echter wel verbranden achter glas, dus zonnebrand is niet altijd onnodig.