hoe weet ik of mijn ring echt zilver is?

ik heb laatst een zilveren ring gekocht en nou ben ik benieuwd of die echt is ik ben het helaas vergeten te vragen, en wil dus weten of ik er ook mee door de regen kan fietsen/lopen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode
14.9K

Antwoorden (3)

Om dat te weten te komen kun je bij een juwelier naar binnen gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of een Pandjeshuis (Pawnshop)

Toegevoegd na 13 uur:
En als ik de rest van de andere antwoorden moet geloven kunnen vervalsers tegenwoordig alles doen behalve een nummer of ander kenmerk in een ring plaatsen.

Toegevoegd na 14 uur:
Herstel, de duimen naar beneden bedoelde ik daarmee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het echt zilver is hoort er een merkje in te staan en de cijfers 258.
Als dat er niet in staat is het geen zilver.
Kan je dus makkelijk zelf checken.

Toegevoegd na 9 uur:
Ik bedoel 835,zie het net in me eigen ring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe weet je of iets van 'echt zilver' is?

Je vindt iets op een rommelmarkt of in een kringloopwinkel van waarschijnlijk 'echt zilver'.
Of: je wilt iets in de kliko gooien van waarschijnlijk 'niet echt zilver'.
Erg handig als je dit soort dingen wel zeker weet!

Een aantal tips om erachter te komen of het nu wel of niet echt is:

Tip 1.
Kijk in het voorwerp of op de achterkant naar de volgende gehaltenummers: 925, 835 en 800.
Allereerst dit: zilver is een te zacht materiaal om het zonder vermenging met een ander materiaal (meestal koper) te gebruiken.

De nummers 925 (1e gehalte), 835 (2e gehalte) en 800 (3e gehalte, vaak Djokja zilver uit Indonesië) geven aan, dat er elke keer iets meer koper aan het zilvergehalte is toegevoegd. Het 1e gehalte wordt als het echte Sterling zilver beschouwd, maar ook de andere twee vallen onder de noemer 'zilver' maar dan van de 2e of 3e gehalte.

Cijfers die lager zijn, zoals 80, 90, 100, 119, 150 wil zeggen dat het om een verzilverd voorwerp gaat. Let op: ook als je er staat: ARG 800, ARG 1000, German Silver, Nickel Silver of Alpaca, wil dat zeggen dat het geen echt zilver is!

Tip 2.
Neem een magneet en zet hem op je voorwerp. Als het voorwerp magnetisch is, is het zeker géén zilver.

Tip 3
Oude zilveren voorwerpen worden zwart. Als je een regenboog aan kleuren ziet, is het waarschijnlijk verzilverd.

Nog even dit:
Naast het gehalteteken, zijn de voorwerpen vaak ook nog voorzien van een jaarletter en een meesterteken (het teken van de zilversmid). Deze letters en merken zijn in alle landen vaak verschillend.