Waarom heten geitenwollensokken zo terwijl geiten geen wol heb maar haren dus eigenlijk moet het geitenharensokken zijn?

beetje onnodige vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
16.1K

Antwoorden (4)

Ha, die Nietzoslimmegozer;

De kreet 'geitenharen sokken' wordt óók wel gebruikt. Maar de naam geitenwol betekent gewoon dat de gebruikte wol is gesponnen van geitenhaar. De vacht van een schaap is eigenlijk ook gewoon haar dat door het te spinnen wol wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat van geitenharen wol word gemaakt. Geen enkel dier heeft "wol" als vacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, in het liedje "slaap kindje slaap" wordt gezongen schaapje met je witte wol...
MissBiggie
11 jaar geleden
Nee, schaap met witte voetjes .......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slaap kindje slaap!
Daar buiten loopt een schaap
Een schaap met witte voetjes
Drinkt er de melk zo zoetjes
Schaapje met zijn witte wol
Kindje drinkt zijn buikje vol En deze, maar dan is het er van af... Schaapje, schaapje, heb je witte wol
Ja baas, ja baas, drie zakken vol
Eén voor de meester en één voor zijn vrouw
Eén voor het kindje, dat bibbert van de kou
Schaapje, schaapje, heb je witte wol
MissBiggie
11 jaar geleden
Oooh, die laatste ken ik helemaal niet :))
Al eeuwenlang wordt de eenvoudige geit geassocieerd met de arme plattelander, die ijverig en stoer het land bewerkt. Het is geen toeval dat de geit de bijnaam 'koe van de armen' heeft gekregen. De keuterboer leeft armoedig en zijn voeten zijn gestoken in klompen. Op het platteland breit vrijwel elke vrouw. Sokken voor in de klompen, gemaakt van schaapswol: dik, warm en grijs gemêleerd.

De geit heeft niets met die sokken te maken. Een verklaring voor deze naam kan associatie zijn. De arme boer die geen schapen bezit maar wel een geit. En later, in de roerige jaren zestig van de vorige eeuw, een symbool voor activisten die zich bekommeren om de natuur en het milieu. Ze droegen wollen kleding, en de mannen lieten een sikje groeien aan hun kin. Net als een geit.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ok
Waarschijnlijk komt het gewoon doordat de persoon die dit woord bedacht heeft (mogelijk striptekenaar Gerrit de Jager) of de eerste persoon/personen die dit woord overnamen/bekend maakten, zich er niet van bewust waren dat geiten geen wol hebben maar haren.
Bij schapen noem je het wel wol, dus het is voor iemand die geen verstand heeft van geiten een logische keuze om de haren van geiten geitenwol te noemen.
En de gemiddelde persoon wist waarschijnlijk ook niet dat de term niet klopte, en nam 'm dus over met fout en al.
Overigens wordt de term geitenharensokken ook wel gebruikt.

Toegevoegd na 15 minuten:
Overigens lijkt de term geitenwol tegenwoordig wel gewoon toegestaan te zijn, maar misschien komt dat ook wel doordat het gebruik van deze term ook alweer minstens 30 jaar bestaat en heel erg ingeburgerd is.
En woorden die oorspronkelijk niet correct waren, maar wel ingeburgerd raken, komen uiteindelijk ook in de woordenboeken terecht.