Hoe brei ik met patronen? En voor de liefhebbers: hoe reken ik dit probleem uit?

Ik heb (plaatje) deze informatie. Een vierkantje met hokjes, 4x4. 1 hokje staat gelijk aan 1 steek.

In dit geval betekend:
0 = recht
X = averecht

Hoe kan ik dit patroon breien?
Want als ik klaar ben met de 1e tour dan is het breiwerk omgedraaid. Bij de 1e tour lees ik de hokjes van links naar rechts.
Moet ik, als het breiwerk is omgedraaid, van rechts naar links lezen? En betekend dan:
0 = averecht
X = recht?

SJAAL BREIEN
Voor de liefhebbers heb ik dan nog dit probleem:
Ik maak een sjaal en ik maak gebruik van 4 soorten patronen. Deze patronen zijn allemaal vierkanten met hokjes (4x4). Ik wil een sjaal van ongeveer 80 steken breed, dus dat betekend dat ik in die sjaal 20 vierkantjes kan breien.

Ik vind 4x4 echter niet mooi; dat is veel te klein. Ik wil de patronen groter uitvoeren, maarrr.... de verhouding recht/averecht mag niet afwijken.
Als de witte en zwarte uit verhouding zijn, gaat de sjaal krullen. Dit gebeurd overigens per definitie. Daarom moet er om de vierkantjes een rand.

Bij voorkeur zou ik ten slotte een oneven aantal vierkanten breien, zodat ze niet steeds onder elkaar komen te staan.

Vraag: hoe kan ik de patronen (vierkanten van 4x4) groter maken zonder dat ze uit verhouding raken? Of: hoe breid ik een sjaal van ongeveer 80 steken breed met ongeveer 5/7 vierkanten naast elkaar incl. een rand om ieder vierkant?

Ik hoop dat ik het probleem duidelijk heb uitgelegd :) vragen zijn altijd welkom!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
1.1K

Het beste antwoord

Je kijkt steeds naar de voorkant van je breiwerk als je uitgaat van je patroon. De achterkant is 'lelijk', met draden die doorlopen etc. Dus als je omdraait, zie je dat je van rechts naar links moet breien idd. De tekentjes blijven hetzelfde, dus O blijft recht.
Als je het patroon wil vergroten, raad ik je aan om een nieuw patroon te tekenen. Je zou alles kunnen verdubbelen, dus O wordt OO en dan even een proeflapje breien.

Uitgaande van je idee voor 5 vierkanten in plaats van 20 zul je het dus vier keer moeten dubbelen, dus dan wordt O OOOO, om geen rechthoeken te krijgen maar vierkanten te houden, zul je dit ook naar boven moeten verlengen, dus

O wordt

Oooo

En dat doe je dan bij elk teken. Een rand teken je gewoon om het vierkant heen met x of o. Kortom het is een kwestie van rekenen, tekenen, tellen, even goed nadenken en proefbreien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij moet je de teruggaande averecht breien. Dit zijn de 00000 op de 2e en 4e rij van het patroontje.
Op je 2e vraag kan ik je geen antwoord geven. Misschien met wat duidelijker uitleg.