Hoe laat je een kledingstuk krimpen?

Ik heb een topje van de primark, dat wat groot valt (of ik heb mijn maat gewoon verkeerd ingeschat). In teruggaan heb ik geen zin omdat het een stuk met de trein is.
Het ding kostte maar 3,50 dus veel schade zal ik niet oplopen als ik iets experimenteels probeer :) Iets met de droger of wasmachine moet kunnen toch? Maar hoe warm?en welke van de twee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
1.3K

Het beste antwoord

Optie 1:
Je kan de 2 zijnaden innemen of laten innemen. Met de naaimachine of met de hand. Speld het eerst af, je ziet dan direct het resultaat.

Optie 2:
Als dit te omslachtig lijkt voor jou stop het topje dan direct de kookwas in en dan merk je zelf wel of het reeds voldoende gekrompen is. Zoniet dan kan je het weer nat maken en in de droogkast steken. Haal het er na 10 minuten al eens uit om te zien welk effect dat geeft.

Indien dit alles niet lukt dan ga je terug naar optie 1 of je gaat verder naar optie 3.

Optie 3:
Je gaat toch terug naar de primark en je past deze keer hetgeen je wil kopen zo sta je later niet voor alweer een andere verrassing. Koop desnoods 5 topjes ineens dan ben je al voorzien voor de volgende zomerperiodes en spaar je later treinritten uit ;-)

Liefs en Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor die prijs probeer je het eerst te wassen op 60 graden en als dat niet helpt probeer je het op 80. Wat staat er eigenlijk voor wasvoorschrift in? Als er staat dat het niet in de droger mag kun je dat ook nog proberen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt aan de stof. Katoen en linnen krimpen als je het "te" heet wast, dus bijvoorbeeld op 60 graden, of zelfs heter.
Als je kunstvezels zo heet was, gebeurt er misschien niets, maar het kan ook zijn dat je topje er lelijk van wordt, gaat lubberen omdat de rek eruit gaat bijvoorbeeld.
Zijnaden innemen kan eventueel, maar niet dan zit je weer met het feit dat je ook je armsgaten verandert. Zorg in dat geval dus wel dat je eerst goed speldt en eventueel rijgt om te zien of het goed wordt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij elasthan heb je zeker kans dat het gaat lubberen als je het te heet wast, en dat wil je niet bij een strapless topje...
Dan zou ik toch proberen of je het niet kunt innemen aan de zijnaden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke oen heeft die min gegeven? Een prima antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-) dank je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C+
Primark krimpt vanzelf ;-)

Zonder gekheid, iets warmer wassen, op 60 graden. Dat zou al iets kunnen helpen.