Werden de eerste vrouwen die een lange broek gingen dragen ook belachelijk gevonden, net zo als mannen die nu een rok willen dragen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
4.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet overal worden mannen met rokken belachelijk gevonden. Binnen de folkscene lijkt het dragen van een kilt (ook een rok voor mannen, nietwaar) soms eerder norm dan uitzondering; en in de gothic-scene heb je ook vaak mannen met lange zwarte rokken.
Hartstikke mooi.

Antwoorden (7)

er was grote weerstand tegen vrouwen die broeken gingen dragen, men lachte hen uit

een van de bekendste vrouwen was Coco Chanel, die van mannenpakken vrouwen kleding maakte

Toegevoegd na 2 minuten:
De eerste lange broek voor vrouwen werd omstreeks 1850 ontworpen in de Verenigde Staten door Amelia Bloomer. Deze broek – de bloomer – werd nog onder een jurk gedragen. Maar het kledingstuk brak blijkbaar nooit echt door bij het grote publiek. Ook de broekrok – in 1911 geïntroduceerd door een Frans ontwerper – had niet echt veel succes. Als vrouwen al een broek droegen, dan was dat meestal tijdens een buitenlandse reis. Ver van huis kon het nog net.

Tijdens de eerste wereldoorlog kwam er verandering in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werd beschouwd als zeer onfatsoenlijk, want met een broek aan kan je duidelijk zien dat vrouwen een kruis hebben..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt... Alles en iedereen die zijn tijd vooruit is, wordt uitgelachen... Dus ook in dit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,zeker weten.Mijn moeder heeft haar hele leven zelfs geen lange broek willen dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat leverde heel veel scheve gezichten op. Dat was ongehoord en onbeschaafd.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Nee,de eerste vrouwen die lange broeken droegen waren haremdames en die werden niet uitgelachen omdat ze allemal hetzelde droegen! Behalve als ze bij de "baas "mochten"komen dan droegen ze datgene,waarmee ze geboren waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahha
Nee, vooral onfatsoenlijk zo is mij duidelijk geworden uit 20e eeuwse literatuur.
Ach, het is allemaal een kwestie van wennen.

Ik ben zelf als kind nog een keer naar huis gestuurd om een rok aan te doen, toen mijn moeder mij, vanwege de kou met een lange broek naar school liet gaan. Mijn moeder deed de rok toen over de lange broek.
Ik herinner me dat de schooljuf het zelf ook raar vond, maar het was op dat moment nog beleid.
Als kind vond ik het zelf ook onbegrijpelijk dat vrouwen het koud moesten hebben in de winter.