Hoe haalt een dier een ooghaartje uit zijn oog?

Als ik een ooghaartje in mijn oog heb, kan ik dat er vrij makkelijk uithalen. Meestal met mijn vingertop. Zonodig kan iemand mij helpen.

Mocht het ooghaartje niet irriteren, dan wordt het vanzelf ingepakt in een hoop witte drab, en komt het bij de oogappel terecht; daar kan ik dan de drab met het haartje verwijderen.

Hoe doet een dier dat? Of het nu een muis is, een olifant, een koe of een giraffe - hoe halen die ooghaartjes uit hun ogen?

Picture for question
14 jaar geleden
in: Mode
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lief hoor plusje had je al gekregen

Het beste antwoord

Wat lora al zegt, dieren halen die haartjes met een of andere manier gewoon daar weg. meestal zitten er ook insecten bij de oog van een dier. die kunnen soms ook wel dat haartje daar wel halen. met een of andere manier.
Maar tranen hebben ook een specifieke functie de ogen van bij een mens ook bij een dier. Dus die tranen kunnen ook zorgen dat die haartje weg geleid van de oog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat gaat bij de meeste dieren vanzelf, door het bewegen van de ogen of te knipperen

Sommige dieren kunnen zichzelf ook over de ogen wrijven als ze er last van hebben. En zal deze er ook weer vanzelf uitgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1!
Dat gaat helemaal vanzelf... Daar hoef je niets mee te doen, daar mag je niets mee doen... Het blijft er nooit zitten hoor... Het komt er vanzelf uit, met een vliesje dat de hond maakt, dat vliesje hard uit in de ooghoek en valt er gewoon uit...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat de ogen vochtig worden en dat het er dan vanzelf wel weer uitgaat
14 jaar geleden
Het haartje wordt gewoon weer opgenomen in het lichaam van het dier. recycelen noemen we dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij dieren zie he inderdaad dezelfde drab, die mensen ook kunnen hebben. Vaak zullen ze met hun kop langs een voorpoot vegen om het te verwijderen. Koe, giraf, paard - dieren die echt op 4 poten staan. Honden en katten doen het ook met hun voorpoten - met hun 'onderarm/pols' zeg maar. Bij een olifant blijft het oog zo lang tranen, dat het drab uit de ooghoek wegzakt, en dan zie je dat zo'n 5 cm lager zitten.
Bij sommige hondenrassen, bijv. bij spaniels, die hangende oogleden hebben, kan het gebeuren, dat de oogranden naar binnen groeien, en de irritaties van die ingroeiende haren kunnen het oog zelf beschadigen. Dat moet dan operatief verholpen worden (entropion)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik kijk naar mijn honden,met hun wolfsklauw maar dat gaat bij een olifant niet.
Ik denk door het knipperen van zijn ogen