Hoe komt het dat er in vrouwenkleding doorgaans meer kleur zit dan in mannenkleding?

Er is natuurlijk wel een bepaald percentage mannenkleding die kleurrijk genoeg is, maar het lijkt me een objectieve waarneming dat, wanneer men over de hele lijn kijkt, men gerust kan zeggen dat vrouwenkleding veel meer kleur vertoont dan mannenkleding. Er zijn voor mannen veel meer donkere kleuren, zoals zwart, of donkerblauw, ...
Ik ben er zeker van dat ik niet uitga van een verkeerde/onbewezen veronderstelling. Dit is een objectieve waarneming. Het zou kunnen bewezen worden mocht er en manier zijn om van een kledingsite bijvoorbeeld alle mannenkleding te scannen en alle vrouwenkleding en die te vergelijken. Het lijkt me een interessante studie. Zou die misschien al eens gedaan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode

Antwoorden (3)

Er zijn dieren waarvan het vrouwtjes juist erg opvallend gekleurd is, om mannetjes dieren aan te trekken, zodat ze kleintjes kunnen fabriceren....

Wij mensen zijn ook zo gemaakt en als je wij mensen als dieren bekijkt, dan klopt dat aardig in die vergelijking.

Ooit was er een tijd dat de heren op jacht gingen en wij dames thuis moesten blijven. De mannen moesten gecamoufleerd zijn, anders zagen de grote dieren de kerels aankomen en die zouden al weggerend zijn voordat de mannen aankwamen om dat beest mee naar huis te nemen als het gevangen was.

Wij vrouwen, zijn vrouwen, mooi, gevormd en moeten opvallen voor de mannen. Hoe mooier je bent gekleed, hoe mooier je kleding, hoe beter je opvalt, hoe sneller je een man hebt. Het is dus ter versiering, gewoon om mee op te vallen, en andere vrouwen af te schrikken (ik ben mooier en beter gekleed). Vrouwen worden niet voor niets jaloers als een andere vrouw er beter of mooier of beter gekleed eruit ziet.

Ik dénk zelfs dat wij vrouwen zichzelf helemaal niet prettig voelen in donkere aardse kleding. Als je al een vrouw donkere kleding aantrekt, is de kans groot dat zij hoe dan ook iets fels gekleurd erbij aantrekt.

Mijn conclusie is dus dat het te maken heeft met afschrikken van andere vrouwen en het aantrekken van mannen.

Mannen willen zelfs niet eens gekleurdere kleding dragen, ik zie dat al bij mijn zoontjes van 11 en 6 jaar. Een béétje kleur wel, maar liever niet. Ze zijn te jong om er antwoord op te geven, maar meestal is het "want het is te meisjeachtig". Ik denk dat dat antwoord genoeg zegt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk zeker dat je objectief kunt zeggen dat mannenkleding -en mannenartikelen in het algemeen- vaak donker van kleur zijn. En qua kleding zie je ook dat vrouwen een ruimere keus hebben in hoeveelheid, patronen (bij mannen zie je erg vaak ruitjes), en type kledingstukken (vrouwen kunnen ook rokken, jurken en hakken dragen).

Ik zie twee verklaringen:
-Al van kleins af aan dragen veel jongens stoere kleding en veel meisjes zoete kleuren. (Of die smaak aangeboren of aangeleerd is durf ik niet te zeggen.) Maar waarschijnlijk blijven die rolpatronen qua kleuren hangen naarmate mensen volwassen worden.
-Vrouwen winkelen over het algemeen vaker. Ontwerpers springen hier op in door een groter aanbod in kleur te verstrekken voor vrouwen en de mannenkleding een beetje neutraal te houden.

Maar er zijn wel degelijk mannen die graag winkelen en van vrolijke kleuren houden. Er zou meer keus moeten zijn voor hen.

Als je je waarneming wilt testen kan je naar kleding webshops gaan waar je op kleur kan selecteren. Vergelijk kledingstukken die zowel mannen als vrouwen dragen (t-shirts, jeans, sneakers etc.) op aantal en kleur. Dan zou je er uit moeten komen hoe groot het verschil precies is. Geen idee of dat al eerder gedaan is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een man. Het is zelfs zo dat ik als ik thuis ben graag een rok draag, gewoon omdat ik het lekker vindt qua draagcomfort en ook de stof voelt veel lekkerder aan dan de vaak stugge mannenkleding. Qua kleur houd ik het inderdaad wel bij donker, zwart, bruin, spijkerblauw want ik vind een lichte kleur of bijvoorbeeld rood iets te ver doorslaan naar het vrouwelijke.
Hoewel je het als kleur nooit helemaal kunt weten. Soms is een bepaalde kleur ineens een modekleur voor de man. Wat dan eerst totaal niet kon is ineens normaal.
Ik ben vandaag gaan winkelen en ik wat mij opviel was dat het echt aan het merk ligt. Zara mango is wit, creme, zacht roze, zwart, en misschien nog wat koraal en mint groen maar dan ben je echt klaar. Bij de mango is dit het zelfde. Dus dat vrouwen meer kleur aan hebben daar ben ik het niet mee eens. Wel is het zo dat vrouwen iets meer kleuren aan kunnen. Het is nog altijd een beetje gevoelig als mannen roze of paars dragen. En koraal zie je ook niet vlug. Dat zijn toch wel de echte felle kleuren. Hou je alleen oranje over. Blauw en groen zijn toch al vlug iets minder heftig. Ik denk dat dit per persoon dus echt verschild. Ik kan zeggen dat ik me zelf verplicht kleur te kopen. Anders kom ik standaard met zwart grijs en wit thuis.