waarom dragen verpleegkundigen een wit uniform?

waarom niet rood (zie je het bloed dat je morst minder) of bruin of blauw?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
5.7K

Het beste antwoord

Een wit uniform staat symbool voor hygiënisch en schoon.

Wiite jassen worden al heel lang gebruikt, of je nu in de verpleging werkt, in een laboratorium, in een bakkerij of in een slagerij.
Het witte katoen staat voor: Reinheid. Je ziet er alles op. met als gevolg dat het sneller de was in gaat. Dit komt de hygiëne ten goede.
Witte uniformen kunnen over het algemeen ook in de 'kookwas'. Dus het is goed wasbaar
Als je een rood uniform (of een andere kleur) zou nemen zou dat door het vake wassen vaal worden.

Een uniform wordt ook voor de herkenbaarheid gedragen. Nu is dat in de verpleging meestal wit. Je ziet ook weleens lichtblauw. Hiervoor geldt hetzelfde als voor wit: Je ziet de vlekken snel en het wordt niet snel vaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eigenlijk heb je zelf het antwoord al gegeven. Voor de hygiëne; op een witte jas vallen vlekken meer op, het is dus beter te zien dat de kleding daadwerkelijk (optisch) schoon is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies
itsme
14 jaar geleden
niets aan toe te voegen
Wit kan in de zogeheten kookwas zonder vaal te worden en zit er dan smetteloos schoon uit. Zoveel bloed morst een verpleegkundige ook niet, dit gebeurd eerder op de OK en die dragen een groen uniform, inderdaad om dit wat te verdoezelen. .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het uniform geeft bescherming /hygienisch maar het is ook voor de herkenning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een bepaalde keuze is geweest zonder achterliggende gedachten. Het is ook niet overal dat verplegend personeel in het wit loopt. In buitenlandse ziekenhuizen zie allerlei kleuren, bv in Groot Brittanië en Australië loopt bijna iedereen in het lichtblauw.
In China is het donkerblauw.