Hoe staan horlogemakers tegenover quartz horloges?

Je kent misschien wel wat top merken. Jaeger-LeCoultre, Cartier, Breitling en Patek Philippe om er een paar te noemen.
Ik kan me niet voorstellen dat deze makers enig interesse hebben in het vervaardigen van een quartz horloge.
Hoe zien zij dit soort uurwerkjes die, moet ik zeggen, toch redelijk goed kunnen lopen.
:p
Ik heb er één van de Lidl en dat maffe prul loopt na de week hoogstens 7 seconden te snel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7 seconden te snel is in de klokkenmakerij haast een wanprestatie. Ik begrijp best dat je prima kan functioneren met een tijdsverschil van 7 seconden, maar gezien welke nauwkeurigheid haalbaar is, is 7 seconden per week een beetje jammer.

Het beste antwoord

Hoewel horloges met quartz mechanisme zeer goedkoop kunnen worden gemaakt en ook goedkope exemplaren een zeer grote nauwkeurigheid kunnen hebben (in de orde van een seconde afwijking per dag), zijn duurdere volledig mechanische horloges nog steeds in trek bij de consument. Door de techniek en het handwerk worden mechanische horloges door veel mensen gewaardeerd én soms ook als statussymbool gezien! De traditionele horlogemaker zal dus nooit uitsterven! En zo hoort het ook.....!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Breitling staat zeker niet afwijzend tegenover quartz uurwerken. De horloges uit de Professional-lijn (bijvoorbeeld de Emergency) is uitgerust met een quartz-uurwerk. Ook enkele horloges uit de Aeromarine-lijn hebben een quartz-uurwerk. Het betreft hier wel hoogwaardige quartz-uurwerken.

De ratio voor quartzgebruik is dat mechanische uurwerken gevoeliger zijn voor extreme weersomstandigheden en fysieke schokken.