waarvoor dient het knoopgat in de revers van je jas?

In de meeste vesten zit in de revers een knoopsgat, buiten de mogelijkheid om er een bloem in te steken zie ik het nut er niet van in, heeft iemand een redelijke uitleg hiervoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
4.3K

Het beste antwoord

Het is een historisch overblijfsel. Revers konden ooit wél worden gesloten. Zo af en toe grijpt een ontwerper daar nog wel eens op terug en plaatst hij ook een knoop achter de revers. Meestal rest er op de linkerrevers, aan de kant van het borstzakje, een knoopsgat waar nooit een knoop doorheen gaat. Bij een maatwerkpak is dit sierknoopsgat meestal wel open, zodat er een bloem doorheen kan.
Dit knoopsgat is ook de plek voor het zogenoemde knoopsgatversiersel. Dat is de daagse draagwijze van een officiële onderscheiding: een sterk ingekrompen versie van het lint van een decoratie. Een versiersel dat volgens de etiquette ‘wordt gedragen op de linkerrevers van colbertkostuum of jacquet’.

Toegevoegd na 29 minuten:
De revers hebben een militaire oorsprong, ze zijn ontstaan uit het hooggesloten uniform. Voor meer comfort werden vaak de bovenste knopen geopend en de twee kanten opzij gevouwen. Voor civiel gebruik later bleef de inkeping bij de kraag en het knoopsgat van de oorspronkelijke sluiting gehandhaafd.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het knoopsgat op de revers van een jas wordt al sinds meer dan een eeuw alleen voor de sier aangebracht. Op het jasje zijn immers geen corresponderende knopen aanwezig.Men gebruikt het knoopsgat wel voor corsages, speldjes en de knoopsgatversieringen of lintjes en die het bezit van een onderscheiding aanduiden.
bamibal