Ik wil mijn eigen kleren ontwerpen. Wat moet ik daar allemaal voor weten (kennis)?

Ik heb het puur over het tekenen, kosten interesseren mij dus niet want die ben ik toch niet van plan te maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
2.5K

Het beste antwoord

Ik zou ook eens naar de bieb of boekwinkel gaan als ik jou was, om wat boeken te lezen over het ontwerpen van kleding. Hier staat vaak (naast leuke ideeën en weetjes) in hoe je te werk kan gaan en ook wat je aan voorbereiding dient te treffen.

Je moet vooraf bedenken of je echt wilt tekenen, of dat je het liever met de computer ontwerpt. (voor die laatste optie komen de volgende gratis downloadbare programma's in aanmerking: Digital fashion pro of Optitex)

Als je wilt gaan tekenen, zul je voor kleurmateriaal en voor zwarte lijnen potloden/stiften/verf moeten aanschaffen. (bron 3)
Ik heb een link toegevoegd naar een website waarop stap voor stap uitgelegd staat hoe je zulke tekeningen kan maken. (bron 1)

Ook heb ik een link toegevoegd naar een website voor mode-tekenen voor beginners (bron 2). Hier wordt het met filmpjes nog eens duidelijker.

Verder is het misschien handig om er over na te denken of je kleren wilt ontwerpen die écht gemaakt kunnen worden. Want dan heb je rekening te houden met de mogelijkheden van het menselijk lichaam, van stof, enz. (Je kan dan geen jurk uit baksteen ontwerpen, omdat dit niet te maken en niet te dragen is)

Bij het tekenen moet je in ieder geval rekening houden met de menselijke proporties. Hiervoor kan je je oriënteren aan een zogenaamde 'ledenpop' (zie afbeelding)

Je kan zelfs kiezen om een (betaalde) cursus of opleiding te volgen om het ontwerpen beter te leren.

Je kan natuurlijk in modetijdschriften bladeren om inspiratie op te doen. Ook kan je er voor kiezen om een serie te tekenen binnen één thema. Bijvoorbeeld herfst, fantasy, gala, girly, teen, jaren 60, enzovoort. Mogelijkheden genoeg! Veel plezier bij het tekenen :)

O ja, tip: schaf jezelf een mooi album aan, om je beste tekeningen in te bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je alleen wilt ontwerpen en niks wil maken hoef je alleen maar iets van de verhoudingen van het lichaam te weten en goed kunnen tekenen.