Kan mijn zoontje een gedragsprobleem hebben?

Mijn zoontje is 5 jaar en ik vind het anders dan zijn leeftijd genoten. Hij is overdreven angstig vooral dat hij achter gelaten wordt. Hij denkt veel na over de dood en is momenteel heel bang dat hij dood gaat of zn ouders. Hij durft geen contact met vreemde te maken. Alles wat anders is is eng dus wat vertrouwd is kan maar het moet niet afwijken. Hij kan zich dagen van te voren druk maken over kleine dingen. Hij kan uit het niets de meest vreselijke drama's bedenken en is hierdoor erg van streek. Als hij 1 dag opblijft dan is hij de volgende dag ziek en heeft buikpijn met spugen (dokter kan niets vinden past bij leeftijd) Hij gaat door de weeks altijd vroeg naar bed en mag alleen zaterdag een half uurtje opblijven en nog is hij zondag heel erg moe gewoon uitgeblust van de week. Is dit normaal voor zijn leeftijd?

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik heb al contact gehad met jeugd en gezin en deze zijn hier thuis geweest. Voornamelijk omdat ik dacht dat het aan mijn opvoeden lag omdat ik best consequent ben. Dit alles was goed. Naar de psycholoog vind ik iets te snel. Het kind kan idd een gevoel krijgen dat hij anders is maar dat gevoel heeft hij nu ook. Hij huilt heel snel om de kleinste dingen. High sensitive person (of zoiets) is ook al in mij opgekomen. heeft iemand hier ook ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi Janimica, omdat je zelf al aan hoogsensitiviteit denkt, zou ik een gerichte vraag hierover stellen op GV. Er zijn veel mensen op GV die het herkennen en je goede tips kunnen geven. Mijn zoontje is ook HS, hij uit het alleen anders dan jouw zoontje. Ik heb een aantal maanden terug een vraag gesteld en heb hier veel aan gehad. Beschrijf het gedrag van je zoontje iig zoals je nu ook hebt gedaan zodat je de beste tips krijgt. Succes!

Antwoorden (6)

Zeker niet. Ik zou echt een keer naar de psycholoog met
hem gaan. Als het zo doorgaat is hij straks zelfs bang voor jou! Dit is echt geen grapje maar serieuez!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan natuurlijk geen diagnose stellen, maar je verhaal doet me sterk denken aan HSP (hoog sensitieve persoonlijkheid) / hooggevoelige kinderen denken. Lees er maar eens over op deze site:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi, dit is waar ik ook gelijk aan dacht. Ik ben zelf net als mijn zoontje ook hooggevoelig. Toen ik jong was (jaren 70), vroeg de maatschappij minder van haar kinderen dan de huidige maatschappij van vandaag de dag. De huidige hoogsensitieve kinderen kunnen het daarom zwaar hebben en er worden er steeds meer geboren (adhd, pdd nos, asperge etc).
Wat ik je kan vertellen over mijn zoontje, hij is zich een stuk beter gaan voelen toen ik hem vertelde dat er meer mensen zijn als hij (hij sprak over zijn hartje van steen).
Verder veel liefde, begrip en geef hem vertrouwen (laat hem zelf dingetjes doen etc). Succes en veel liefde en wijsheid!
Ps niet naar huisarts of psycholoog, ga dan eerder naar een speltherapeute
Ik zou juist niet gelijkt met je kindje naar de psycholoog rennen, zoiets kan een hele impact hebben op een jong kind terwijl er misschien niets aan de hand blijkt te zijn. Ik snap dat t raar klinkt maar heb je al is aan hem zelf gevraagd waarom hij bijv. zo gespannen is? En hem laten weten dat je hem steunt bijvoorbeeld. En als je er echt niet uitkomt zou ik eerst met een maatschappelijk werker gaan praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou jou zoontje eens enkele weken observeren iedere dag opschrijven wat hij doet en denkt reageert inclusief tijd duur etc.
Met deze gegevens vroeg ik een dubbel consult bij de huisarts aan.
En confronteerde hem nogmaals met deze observatie.
Want ik vind dit geen normaal gedrag voor een kind van 5.
Jou huisarts zou eigenlijk ook moeten begrijpen dat jij hiermee zit.
Maar als je het goed op schrift hebt dan zijn dit feiten die hij moet lezen en waar hij actie moet gaan nemen.
Misschien wel naar een kinderarts.
12 jaar geleden
Ach, wat sneu voor zo'n kind!
Ik moest meteen denken aan een gegeneraliseerde angststoornis:
Gegeneraliseerde angststoornis

Iedereen denkt wel eens na of maakt zich wel eens zorgen over zaken uit het dagelijks leven. Mensen met een gegeneraliseerde angststoornis maken zich echter voortdurend en gedurende een langere periode druk over zaken zoals geld en gezondheid of bepaalde gebeurtenissen. En dat terwijl het objectief gezien vaak goed gaat in hun leven. Zo iemand heeft bange voorgevoelens, gaat piekeren, wordt somber en overbezorgd en kan zich gejaagd en rusteloos gaan voelen. In tegenstelling tot de andere angststoornissen beperkt het piekeren bij de gegeneraliseerde angststoornis zich niet tot één of enkele thema’s maar is het onderwerp steeds verschillend en kan op allerlei zaken betrekking hebben. Naast zorgen maken hebben mensen met een gegeneraliseerde angststoornis vaak ook last van concentratieproblemen, verhoogde spierspanning, irritatie, snel vermoeid zijn, verstoorde slaap en een constant gevoel van onrust en spanning. Naar schatting 2 procent van alle Nederlanders heeft in zijn leven last van een gegeneraliseerde angststoornis.

Maar kijk ook even onder het hoofdstukje 'Angst bij kinderen'.
http://www.ggzgroep.nl/angst-en-paniekstoornissen/

Ik zou zeker hulp zoeken. Hoe sneller een kind leert om te gaan met die angsten, des te minder hij er last van zal hebben in de toekomst!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas: het kan inderdaad. Ik zou een deskundige gaan raadplegen. Bespreek je zorgen en laat je deskundig voorlichten en begeleiden.