Waarom staat er op veel make-up eigenlijk geen enkele informatie over de ingrediënten?

Ik vind dat echt zo irritant en onhandig! Ik moet alles met makeup dan altijd een heel ritueel doen, voordat ik het kan gebruiken, omdat ik allergisch ben voor verschillende dingen. Waarom staat het nergens vermeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

Voor zover ik weet is een INCI lijst op zowel verzorgingsproducten alswel make-up verplicht. Nu valt het meestal niet mee op zo'n lijst op een kleine lippenstift of oogpotlood te zetten maar de fabrikant moet je daar zeer zeker een productanalyse van kunnen overleggen.

Zelf maken is ook een goed alternatief trouwens. Bijna elk verzorgingsproduct en make-up is zelf te maken. En nog beter ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, lijkt mij ook wel wat! Heb je tips?

Andere antwoorden (5)

Als je precies weet waarvoor je allergisch bent, dan kun je dat of die producten kopen waar opstaat dat het dan die-stof-vrij is... En daardoor krijg je dan uiteindelijk meer en meer merken die dan gaan beginnen met die coderingen... Maar zolang als de meerderheid van het kopende publiek dat niet verlangt zal de fabrikant dus ermee wegkomen dat hij zijn allergenen niet op de verpakking vermeldt... En wettelijk zal die noodzaak er ook niet zo snel komen... Dus dan zit je met dat reuitueel van voorzichtig ergens erop doen en afwachten of er een reactie komt en dan weg met dat product, enz enz... Ja is heel kostbaar en tijdrovend proces... Helaas kan ik je geen andere of betere methode aanbevelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens dit artikel http://www.directiesecretaresse.nl/2009/09/ingredienten-van-make-up-niet-interessant-voor-vrouwen/

vinden vrouwen de ingredienten niet interessant..daarom zetten veel fabrikanten er dus waarschijnlijk ook geen lijst van op hun make-up. Wat ook een reden zou kunnen zijn..: er zit enorm veel troep in sommige make-up merken. Die wíllen dat zelf niet eens vermelden, als je eens wist wat er in zit koop je het niet meer..

Aangezien jij (en waarschijnlijk toch ook wel vele vrouwen met jou) het wel fijn vind om te weten wat je op je gezicht smeert, zou je een mailtje naar de fabrikant, van de make-up die je gebruikt , kunnen sturen. Met daarin de vraag of je een lijst mag hebben die vermeld welke ingredienten er in welk product verwerkt zitten.

Ook zijn er een aantal merken die puur op natuurlijke/plantaardige basis gemaakt worden, zonder chemische troep. Waarschijnlijk een stuk beter voor jou huid.
Dit zijn bijvoorbeeld: NVEY ( de tuinen), Sisley (ici paris), The Bodyshop, Dr. Hauschka.

succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mja, maar 'natuurlijke basis' kan juist allergische reacties veroorzaken, omdat ik allergisch ben vor o.a. allerlei voedingsmiddelen (en als die weer verwerkt zijn tot olie kunnen die dus daarin zitten). Ik stuur inderdaad wel eens mailtjes naar fabrikanten, alleen krijg maar weinig reacties erop... Inderdaad geloof ik ook dat er veel troep in zal zitten, anders zou die info zo te vinden zijn!
Als die informatie bekend was zou de wanverhouding tussen kost- en verkoopprijs zo opvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit een onderzoek is ooit gebleken dat de meeste vrouwen het belangrijk vinden wat er in hun make-up zit, maar uiteindelijk bleek niemand echt de moeite te willen nemen een (eventuele lange) bijsluiter te willen lezen.
Het aanschaffen van make-up ligt in een andere emotionele sfeer: jezelf willen verwennen, welbehagen.....daar hoort dus kennelijk geen ontluisterende ingrediënten-lijst bij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n lijst is verplicht. Als je oplet, kun je ook óf op het etiket vinden waar die informatie beschikbaar is, óf je hebt het 'geheime blaadje'. Trek aan een hoekje van het etiket, en het klapt open als een folder met aan de binnenkant de ingrediëntenlijst. Als je het niet kunt vinden, vraag het dan aan de verkoopster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben eens in mijn make-uptasje gedoken: de Bodyshop gebruikt de etiketjes die je open kunt klappen. Etos en de HEMA gebruiken weer het symbooltje 'hand in open boek'. Dat betekent dat je de ingrediëntenlijst kunt raadplegen in een kaart, folder, boekje, etc. In mijn ervaring zijn die kaarten e.d. ook echt aanwezig in winkels, maar soms is niet direct duidelijk waar ze liggen. Vragen dus, je hebt er recht op die lijst vóór aankoop in te zien! Zorg er wel voor dat je weet wat de INCI-namen zijn van de ingrediënten waar je allergisch voor bent, anders heb je nog niets aan zo'n ingrediëntenlijst.