Ik heb witte puntjes zonder pus bijna overal op mijn gezicht.. wat kan het zijn??

Ik mijn hele gezicht kleine witte soort puistjes...maar zonder pus erin... Wat kan ik er aandoen dan ze verdwijnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
1.9K

Antwoorden (5)

Misschien gersten korrels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat het gerstekorrels zijn: dit is een klein wit korreltje onder de huid dat ontstaan is uit een verstopping van de talg- of zweetklieren. Het is een onschuldige aandoening. Een gerstekorrel is een kleine holte, (cyste) in een haarschacht (haarfollikel). Er zit hard geworden talg (huidsmeer) in de cyste.
Gerstekorrels komen vaak voor. Ze zitten meestal in het gezicht, vooral in de omgeving van de ogen. Bij pasgeboren baby's (1e week) komen ze vaak voor maar ze gaan even vlug weer weg. Jonge vrouwen krijgen soms gerstekorrels als ze veel in de zon hebben gelegen. Gerstekorrels ontstaan ook wel eens bij genezing van bijvoorbeeld zware brandwonden, bestraling. Bij zeldzame blaarvormende huidziekten is de aanwezigheid van gerstekorrels een teken dat de blaren diepgelegen zijn:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou ze vooral met rust laten. Door eentje weg te krabben heb je grote kans dat er een lelijke plek komt, of er komen meerdere terug. Ik had er ooit twee van dit soort bij mijn oog. Niks aan gedaan, en uiteindelijk vanzelf verdwenen. Maak je in ieder geval geen zorgen erover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een volledig verstopte porie daar kan geen zuurstof bij.
Dus verstandig om deze weg te halen door een schoonheidsspecialiste.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het ook zelf openpeuteren met een steriele!!! naald of speld, maar als je er meer dan één of twee hebt, zou ik inderdaad een afspraak maken bij de schoonheidsspecialiste. Als de gerstekorrel eruit 'gewipt' is, bloedt het een heel klein beetje, maar de volgende dag is het korstje al weer weg, en het laat geen lidtekens na.
Gaat vanzelf weg