Waarom is merkkleding altijd zo duur?

Voor Gstar broek die ik nog niet gratis wil hebben vragen ze zo 120 euro. Waarom? Want volgens mij kost het echt niet zoveel om zo'n kledingstuk te maken..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
15K

Het beste antwoord

Zo'n merkje heeft status, en juist om dat ene woordje draait het allemaal. Sommige mensen die merkkleding dragen willen de wereld laten zien 'kijk, ik heb geld dus ik kies voor topkwaliteit'. Status is het sleutelwoord, maar merkkleding is vaak wel van beter kwaliteit en het zit lekkerder.
Overigens, inderdaad zie ik in winkels ook broeken die al helemaal gescheurd zijn en onder de verfvlekken zitten voor 100 euro, afschuwelijk. Omdat ik je vraag interessant vind +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Puur om de naam. Veel merkkleding is kwalitatief beter dan de meeste b merk kleding. Ondanks dat blijf je voornamelijk betalen voor het merk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel simpel: De bekende, meestal duurdere, merken maken veel reclame in de media, werken met veel mensen aan de merkbekendheid, doen marktonderzoeken, en werken vaak innovatief. Dit moet allemaal betaald worden, en zit in de prijs van de kleding. Daarbij komt dat merkkleding meestal van een betere of mooiere kwaliteit is, of gefabriceerd met duurdere grondstoffen, en vaak niet in lagelonenlanden.
Goedkopere merken kopieren vaak van de duurdere merken, en hebben dus veel lagere ontwerpkosten, samen met produktie in bijv. China of India geeft dat een veel lagere kostprijs.
Laatste punt is vaak de oplage, maar dan heb ik het over echte exclusieve merken, geen Gstar dus. Bij bijvoorbeeld Kenzo worden de stoffen exclusief, en in beperkte oplage voor het merk geproduceerd, de oplage van een bepaald overhemd is dan bijvoorbeeld maar enkele honderden stuks wereldwijd, terwijl van een overhemd van de We er misschien wel tienduizenden tegelijk geproduceerd worden, ook dit resulteert in een zeer groot prijs verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de wet van vraag en aanbod!
Als de vraag stijgt dan stijgt de prijs.
Zo maakt de verkoper meer winst.
Zo simpel is het.

De prijs van iets staat dus los van de kosten om het te maken.

Soms wordt het aanbod bewust laag gehouden om de vraag relatief groot te houden, zodat er een goede prijs voor kan worden gevraagd.

Toegevoegd na 53 seconden:
Een merk waar iedereen in gezien wil worden is dus veel gevraagd en dus duurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de marketing van die kledingstukken waardoor een beroep gedaan wordt aan de wens van mensen om zich te onderscheiden van, en/ of te confirmeren aan, een geimpliceerde status. Zoals je hierboven in de antwoorden kan lezen werkt die marketing zo goed dat velen ondanks hun juiste intentie bij de beantwoording er toch van uit gaan dat het meestal "betere kwaliteit" is.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kwaliteit is over het algemeen wel beter. Dat gaat niet altijd op, maar meestal wel. Neem de kinderkleding van de Zeeman bijv. Een shirtje is na 1 a 2 keer wassen uit zijn vorm en de stof is lelijker. Met de shirtjes van Esprit, Mexx, Ralph Lauren, Diesel, Replay etc. heb ik dat nog niet mee gemaakt hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ook kinderkleding van bij voorbeeld de Hema nemen. Ik hoor daar heel goede recensies over. Bovendien vind ik persoonlijk kinderkleding juist iets waar merkkleding totaal nutteloos is omdat ze er snel uitgroeien en niet in kunnen ravotten zonder hun moeder boos te maken.....
Je betaald voor de merknaam. Een goed voorbeeld zijn bijvoorbeeld fotografie lenzen. Die van Canon zijn vele malen duurder dan die van Sigma terwijl het verschil in kwaliteit vaak minimaal is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een G-star broeken drager. Niet voor statis maar voor de pasvorm. Deze is in mijn dagelijks werk belangrijk -er goed uitzien - en ik voel me er heel erg goed in.

Als bijkomend voordeel is het ook nog eens goede kwaliteit, gaat lang mee en dat scheelt weer in de aanschaf.

Duur, ja. Maar goede pasvorm, niet standaard en kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
merken zijn commercieel omdat ze erg gewild zijn, dus wie veel geld wil verdienen maakt commerciele producten. Nike, Mexx, Adidas, Puma, verkopen al jaren succesvol, en blijven het goed doen. wil je nog wat meer dan anderen, kun je altijd nog kiezen voor: versace, dior, burberry, lacoste, ralph lauren, gucci etc.

Toegevoegd na 1 minuut:
zoals met alles: je kunt het zo duur maken als je zelf wil. alles kent zijn prijs, maar meestal is de kwaliteit dan wel heel degelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er genoeg mensen zijn die het voor die prijs willen aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook altijd een merkbroek, de pasvorm is gewoon beter. Zijn beter afgewerkt en het materiaal is gewoon mooier. Dan wil de ontwerper natuurlijk wel beloond worden voor zijn ontwerp. En het moet natuurlijk wel exclusief blijven. dat is goed voor ziijn imago, anders gaat hij op in de menigte en valt dus niet meer op. Het enige domme is dat wij nederlanders het betalen. In amerika lukt dat niet zo goed. Daarom zijn de broeken van g-star daar goedkoper. (ook andere merken hoor)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zelf koop merkkleding in en inderdaad gaat het om de naam en die naam geeft ook een bepaalde garantie erbij(die je eigenlijk zelf betaald)natuurlijk kun je ze niet allemaal over 1 kam scheren maar als ik een keertje mijn boekje te buiten ga:heeeel veel merkkleding word gemaakt in een fabriek waar ook naamloze kleding word gemaakt....dus hetzelfde maar zonder logo erin....erg he?1dus luister en kijk niet alleen naar de naam...natuurlijk moet ik wel zeggen dat hele goedkope kleding van kwaliteit ook minder zal zijn maar een broek van 60 euro is net zo goed als een broek van 120 euro vaak...ik hoop dat je er wat aan hebt enne.....shop ze