Wie maakt uit wat de nieuwe modekleuren zijn?

Wie beslist dit? Waar wordt dit besloten?
En hoever vantevoren is dit bekend, hoeveel seizoenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

Modeontwepers en stofontwerpers zijn al heel, heel lang van tevoren bezig met het bedenken wat de nieuwe trends en kleuren moeten gaan worden. Deels verlaten ze zich hierbij op trendspotters en - inderdaad- artiesten, maar veel gebeurt ook gewoon aan de tekentafel ()en de knip- en plaktafel). Er wordt minimaal twee, soms wel meer seizoenen vooruit gewerkt. Omdat modetrends elkaar tamelijk cyclisch lijken op te volgen en te herhalen, hoef je daarvoor nu ook weer niet echt een toptalent te zijn, het is ook gewoon een vak natuurlijk, maar wat er in de winkel komt gaan mensen in de praktijk ook altijd dragen, dus dat komt wel goed.

In tegenstelling tot vroeger zijn grote couture-huizen en de haute couture niet meer echt toonaangevend op het gebied van mode, en dwingend (op het gebied van kleuren en roklengtes bijvoorbeeld) is ze al sinds de jaren 70 niet meer. Mensen willen eigenlijk alle seizoenen uit alles kunnen kiezen, al zijn er wel breed gedragen trends waar te nemen in bijv. schouderbreedte, broekmodellen en soorten prints.

Er wordt dus gewoon ijskoud over nagedacht en uiteindelijk min of meer bepaald wat jij over een half jaar in je kledingkast hebt hangen ; en voor volgende zomer zijn de nieuwe ontwikkelingen ook al in grote lijnen bekend.

Toegevoegd na 2 minuten:
De link geeft een leuk stukje inzicht over hoe er in deze branch gewerkt en bedacht wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

'T gaat er vooral om welke artiest 't populairst is. Die wordt dan gevolgd. Uiteraard is dat _nimmer_ vantevoren bekend. Ook is 't nimmer van tevoren bekend wanneer er weer een andere artiest 't populairst is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grotere mode-ontwerpers bepalen de mode en de kleuren voor de komende seizoenen. De goedkopere modeketens zullen deze grotendeels volgen.
Verder hebben veel bedrijven trendwatchers in dienst die erin gespecialiseerd schijnen te zijn (??) dit soort zaken te kunnen vaststellen.