Wat moet ik doen? ik mag geen mode-ontwerpster van mijn moeder worden! :-(

Ik houd erg van mode en wil graag later mijn geld verdienen met mode ontwerpster of in die richting..., maar mijn moeder wil dat ik ga studeren enzovoort. Altijd als ik thuiskom moet ik gelijk leren en huiswerk maken, maar ik wil later niet studeren ;S

Ik ben nog wel jong en misschien verandert mijn keuze nog, maar wat moet ik doen nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.1K

Het beste antwoord

Hoe leuk je ook kunt kleren bedenken en tekenen, ook mode-ontwerpster is een vak, een beroep. En ook daarvoor heb je minimaal een opleiding nodig, hetzij via de modevakschool hetzij via de kunstacademie.

Natuurlijk zijn er natuurtalenten die het zonder die lange weg redden, maar als IEDEREEN die mode-ontwerpster wilde worden dat via de 'makkelijke' manier kon doen, zouden we stikken in de modeonwerpsters. De praktijk is natuurlijk een beetje hardnekkiger. Maar ook natuurtalenten zin gebaat bij een degelijke basis-opleidign. Modeonterpen is namelijk meer, veel meer, dan alleen leuk kunnen tekenen. Je moet ook heel veel van stoffen, materialen, patroontekenen, kleurenleer, textielwarenkennis en dergelijke weten.

Je moeder heeft dus groot gelijk. Je hebt een droom ; werk aan je droom, maar werk in de tussentijd wel aan je toekomst , gewoon voor het geval dat er iets gebeurt waardoor je een nieuwe droom moet kiezen.

Het is een typisch 'droomberoep' trouwens van het type 'komt nogal veel voor'. Naast bijvoorbeeld prinses (ben je nu te oud voor) of fotomodel (al ben je die leeftijd wellicht ook al bijna voorbij). Illustratrice, zangere en schrijfster scoren ook hoog. Voor al deze beroepen geld : maak eerst maar even je opleiding af, kijk of je het dan NOG leuk vind en zoek dan een vervolgopleiding in die richting. Beroepen zonder opleiding zijn er namelijk bijna niet, ook niet in de creatieve hoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je zou naast je huidige studie als hobby mode kunnen ontwerpen.
Op deze manier kom je er achter of je het echt leuk vind en of je er aanleg of feeling voor hebt.
Je kan je resultaten aan je moeder kunnen laten zien,zo kan ze zelf beoordelen dat je er wel serieus mee bezig bent.
Je hebt ook modevak scholen.
Kijk maar eens op http://www.modevakschoolnationaal.nl/
Dan volg je én een studie en je bent bezig met mode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorlopig naar je moeder luisteren, en naar school gaan inclusief huiswerk en leren. En stel dat je een beroemde ontwerpster wordt en naar het buitenland gaat werken, dan is het wel fijn als je de taal spreekt bijvoorbeeld, en dat je ook over andere dingen kunt praten
Intussen is er niets op tegen om je eigen kleren te ontwerpen en te fantaseren.
13 jaar geleden
Gewoon naar school gaan en kijken welke vervolgopleiding je kunt gaan doen in de mode. Die zijn er echt wel en dan kun je ook een goede baan vinden.
Want ook voor mode ontwerpser moet je leren....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is altijd beter als je meer opties hebt, want zoals je zelf al zegt: je keuze kán nog veranderen.

Als je niet leert en je huiswerk niet maakt, kun je later niet gaan studeren. Sterker nog, het zal dan óók moeilijk worden om modeontwerper te worden, daar heb je namelijk meer voor nodig dan leuke kleren kunnen tekenen.

Als je wel leert en je huiswerk wél maakt, kun je misschien later wel gaan studeren. Of modeontwerper worden.

Trouwens, je zegt dat je niet wilt studeren; als je modeontwerper wilt worden, is dat véél gemakkerlijker als je daar een studie voor doet. Bijvoorbeeld aan de HKU in Utrecht kun je Fashion Design studeren. Ideaal, dan leer je alles wat je moet weten en kunnen om echt modeontwerper te worden. Maar dan moet je nu wel leren en je huiswerk doen, want aan zo'n HBO-studie zijn gewoon eisen verbonden.

Wat je nu dus moet doen? Allereerst naar je moeder luisteren en je huiswerk doen, dat geeft je de grootste kans om modeontwerper te worden. Verder een profiel kiezen met creatieve vakken. Tot slot je in je vrije tijd (dus als je huiswerk af is!) ontwikkelen, cursussen doen, en gewoon de basis: kleren maken! Uiteraard naar eigen ontwerp.

Als je je schoolwerk niet laat versloffen en laat zien dat je een goed plan inclusief studie hebt, zul je zien dat je moeder vanzelf positiever wordt over wat je wilt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij dat jij zelf bepaald wat je later wordt en niet je moeder.
Weet niet hoe oud je bent, maar na de middelbare school kun je naar de modevak school (weet niet of dat nu nog zo heet).
Dus maak je school af en kies daarna een opleiding in de richting die jij zelf leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is twaalf. Voorlopig dus nog maar even luisteren naar moeder en haar huiswerk doen!
Reken er maar op,als je mode ontwerpster wilt worden,dat er dan ook hard gestudeerd moet worden.
Als je dan al een VWO diploma hebt,heb je al een flinke voorsprong. Denk alleen eens aan de talen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent nu pas 12, dus je moet sowieso je (middelbare) school af maken.
Dus hoe beter je daarbij je best doet met leren en huiswerk maken, hoe minder kans dat je een jaar over moet doen en hoe eerder je daar dan van af bent.
Dan ben je nog pas 16 en pas dan moet je kiezen voor een beroepsopleiding.

Intussen mag je misschien op de naaimachine van je moeder. Als ze die niet heeft, vraag je een tweedehandse voor je verjaardag.
Dan koop je leuke stofjes op de markt en ga je je eigen kleding maken, in je vrije tijd.
Misschien kun je op naailes ergens in de buurt?

Dat is een leuke hobby hoor.
Als je het leuk blijft vinden kun je er later nog je beroep van maken.