Waarom hebben mannen vaak een pluisje in hun navel en vrouwen nooit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
6.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ongeveer dezelfde vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/ontstaat-navelpluis.1650 kun je zelf zoeken of het ook echt waar is dat mannen vaker navelpluis hebben..

Het beste antwoord

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar navelpluis.
Uit dit onderzoek kwam inderdaad naar voren dat mannen vaker last hadden dan vrouwen van navelpluis. De reden is de mate van lichaamsbeharing:
"Bij vrouwen komt navelpluis minder voor vanwege hun kortere en fijnere lichaamsbeharing. Omgekeerd komt het bij oudere mannen meer voor vanwege hun ruwere en zwaardere beharing".

Navelpluis bestaat voornamelijk uit verdwaalde kledingvezels vermengd met dode huidcellen en lichaamshaar.
In tegenstelling tot wat verwacht wordt, schijnt navelpluis voornamelijk uit het ondergoed naar boven te migreren in plaats van neerwaarts uit hemd of andere kleding van het bovenlichaam

Onderzoeksgegevens 2001 van Karl Kruszelnicki van de Universiteit van Sydney, Australië,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

omdat er vaak meer haartjes zitten die het pluisje "vasthouden" zodat het er niet zomaar weer uitfloept.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat mannen meer beharing hebben op hun buik en als die in contact komen met een kledingstuk er altijd vezeltjes vanaf komen die in de navel gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter uitbreiding van eerdere antwoorden:

Pluisjes die in de haren komen zitten worden langs de haren 'van het lichaam' afgewerkt. En waar wijzen de haren op het bovenlijf heen.. De navel. Pluisjes worden dus effectief naar de navel geleid bij mannen door de haren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof het of niet, ook hier is onderzoek naar gedaan. De natuurkundige Karl Kruszelnicki deed navraag bij mannen en vrouwen en concludeerde dat de beharing van je buik een belangrijke rol speelt bij de hoeveelheid pluis in je navel. Volgens hem schrapen de haartjes kleine vezels van je kleren, die in de talgrijke diepten van je navel blijven plakken. Ook de omvang van de buik speelt een rol:hoe dikker je buik, hoe meer pluis. Omdat mannen behaarder en dikker zijn, hebben zij meer last van pluizen. Kruszelnicki won met dit onderzoek in 2002 de Ignobelprijs voor "het meest onwaarschijnlijke onderzoek van het jaar".
Bronnen: